Avatar billede crazyyzarc Nybegynder
06. marts 2001 - 09:04 Der er 40 kommentarer

PERKER!

Hvordan vil du definere ordet: \"perker\"?
GRunden til at jeg spørger er at jeg er igang meden projektopgave om indvandrere i Danmark, og så vil jeg gerne høre jeres mening!
Avatar billede hojben Novice
06. marts 2001 - 09:08 #1
Perker er IKKE!!!! som mange tror et \"udskældsord\" men en kort version af Parkistaner. kort og godt.
Avatar billede limemedia Nybegynder
06. marts 2001 - 09:08 #2
jeg vil definere det som \"racistisk nedladende\"
Avatar billede limemedia Nybegynder
06. marts 2001 - 09:09 #3
selvom hojben har ret bruges ordet ikke normalt i \"venlige\" vendinger... Man hører aldrig på gaden en racist råbe \"Pakistaner\" efter en anden, men \"Perker\"...
Avatar billede blood Nybegynder
06. marts 2001 - 09:10 #4
ljweb

Vil du så også sige at Dansker er racistisk nedladende når det er en Parkistaner der siger det?
Avatar billede crazyyzarc Nybegynder
06. marts 2001 - 09:11 #5
blood, der var du. Har du en email?
Avatar billede delphimann Nybegynder
06. marts 2001 - 09:13 #6
ok det her har ikke rigtig noget med din sagen af gør men du skriver jo et projekt opgave.... Hvis du vil score point så ta\' det her op....

Hvis en udlænding laver noget godt er han ny dansker.. MEN hivs en udlænding laver noget lort er han 2.G indvandre....

Jeg er selv iraner og jeg bliver også kaldt perker (måske fordi de lugter) det skal jeg ikke kunne sige..... Men jeg vil mene det hedder Pakistaner
Avatar billede pstric Nybegynder
06. marts 2001 - 09:14 #7
Jeg tror nu snarere at det er en forvrængning af ordet Perser, der betyder en person fra Persien, det tidligere navn for Iran. Den bevidste forkerte udtalelse er udtryk for en nedladende holdning.
Avatar billede crazyyzarc Nybegynder
06. marts 2001 - 09:15 #8
delphimann, må vi kontakte dig via. email, og stilledig etparspørgsmål om DK?
Avatar billede limemedia Nybegynder
06. marts 2001 - 09:15 #9
blood >> hvad mener du hvis jeg råbte \"Tysker\" efter dig ?
Avatar billede blood Nybegynder
06. marts 2001 - 09:16 #10
crazyyzarc >> Hvorfor?
Avatar billede hojben Novice
06. marts 2001 - 09:17 #11
Delphimann > det er jo igen fordi mange danskere ikke har læst fremmedordbogen. hvis du slår ordet op, vil du se at der står parkistaner..

desværre er der en del danske individer som ikke kan fatte det.! og en del udlændinge,.,
Avatar billede delphimann Nybegynder
06. marts 2001 - 09:17 #12
ja da.... Maykel@HouZe.dk du skriver bare....
Avatar billede crazyyzarc Nybegynder
06. marts 2001 - 09:18 #13
Fordi du også skrev din mening, da jeg spurgte omindvandrere, sidst... Vi vil bare stille dig et par spørgsmål, da der ikke er ret mange der siger sin mening! (andet end når de råber på gaden)
Avatar billede blood Nybegynder
06. marts 2001 - 09:18 #14
ljweb >> Så ville tænke \"Hvad snaker han om?\"
Avatar billede crazyyzarc Nybegynder
06. marts 2001 - 09:18 #15
delphimann >>TAK!
Avatar billede blood Nybegynder
06. marts 2001 - 09:22 #16
Avatar billede crazyyzarc Nybegynder
06. marts 2001 - 09:24 #17
Ja, men hvilken en af dem? og grunden til jegspørgerefterdin email, var at jeg oxo lige ville høreomjegmåtteskrive.
Avatar billede crazyyzarc Nybegynder
06. marts 2001 - 09:24 #18
DAMN. Skolernes tastaturer er sq skod.
Avatar billede hojben Novice
06. marts 2001 - 09:25 #19
crazyyzarc > st.mlv@st.dk
Avatar billede hobbez Nybegynder
06. marts 2001 - 09:44 #20
I mine øre, er \"Perker\" klart racistisk og nedladende, uanset hvad det betyder.

Jeg tror de der henviser til definitionen af ordet, som den er anført i en ordbog misser hele pointen: Hvis der \'mange\' der  - ligesom jeg - mener at ordet er racistisk, så er man nød til at at forholde sig til det (ikke rette sig efter det, men forholde sig til det).

Der har været mange ord som oprindeligt har betydet noget \'neutralt\', men som på grund af folks opfattelse af ordet, eller anvendelsen af det, har fået en anden \'betydning\'.

Tag hagekorset som oprindeligt blev brugt i Kina, Indien, Japan, Tibet, Grækenland, Troy m.fl., som et symbol for noget godt, eller årstidernes skiften (hagekorset hedder også \"Swasticka\" som kommer fra ordene \"su\" som betyder \"god\" og \"asti\" som betyder \"at være.\" Jeg ved det godt, fordi jeg har læst det, men når jeg ser et hagekors, så er et BESTEMT ikke noget godt jeg tænker på, som det første.

Så spørgsmålet er, og det bare er definitionen på \"perker\" du leder efter, eller hvad ordet betyder for folk.

/Rob
Avatar billede pstric Nybegynder
06. marts 2001 - 09:46 #21
hobbez>> Kanon godt svar.
Avatar billede hobbez Nybegynder
06. marts 2001 - 09:50 #22
pstric >> Tak :o)

/Rob
Avatar billede nil.dk Nybegynder
06. marts 2001 - 09:55 #23
Perker betyder ikke Pakistaner !!

Det er en sammentrækning af Perser (Gammelt ord for Iraner) og Tyrker.
Avatar billede blood Nybegynder
06. marts 2001 - 10:01 #24
nil.dk >> ja ok så siger vi det! og Dansker betyder kafekop på tysk ik´
Avatar billede nil.dk Nybegynder
06. marts 2001 - 10:03 #25
blood >> Jeg har nu ret.
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. marts 2001 - 10:24 #26
Der er er ret lang tradition for at ord får positiv eller negativ betydning af den måde de bliver brugt, snarere end af den betydning de egentlig har.
Så når en masse mennesker bruger perker(indvandrer) eller spasser(spastisk lammet) som skælde-ud ord så ER de ord negative.

mvh JakobA

Avatar billede anders_riis Nybegynder
06. marts 2001 - 11:52 #27
Perker er et meget grimt ord at bruge mod udlændinge. Jeg vil helt klart vælge et andet ord da dette kan virke meget provokerende.

Der er godt nok mange udlændinge, som bruger dette ord til hinanden, men det er ikke ensbetydende med at vi andre kan tillade det. Find et andet ord, som ikke kan give problemer. Lærer har det også tit med at give lavere karakter pga. sådanne ting. Men de indrømmer det selvfølgelig aldrig da de ikke må gøre det.
Avatar billede blood Nybegynder
06. marts 2001 - 12:00 #28
anders_riis >> Det med Lærerne kan godt være regtigt men nu skal du også regne med at de fleste af den 2.g.er der er i danmark kan ikke stave dansk så godt og tale det for den sags skyld.
Avatar billede limemedia Nybegynder
06. marts 2001 - 12:02 #29
blood >> fordomme
Avatar billede pstric Nybegynder
06. marts 2001 - 12:13 #30
blood>> Du er selv andengenerationsindvandrer, ikke?
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
06. marts 2001 - 16:46 #31

Perker er et rædsomt ord at bruge, og det bruges altid negativt.

Men lad os lige huske, at racisme går to veje.
Ordet vantro er jo heller ikke i sig selv nedladende, men bliver brugt som et sådan, når ortodokse muslimere omtaler os danskere, oftest som \"vantro hunde\", hvorefter de spytter i væmmelse.

Synonymer af ordet vantro er bla:
tvivlende, paf, måbende, mistroisk, skeptisk, kritisk, uortodoks, lidettroende, hedensk, kættersk, hæretisk, irreligiøs, ateistisk, agnostisk.

Min tidligere veninde, der er født her, men gift med en hjemmefra makedonien, blev efter hendes ægteskab forbudt at omgåes danskere.
Hendes mand sagde, at vi var vantro, og at de, i tilfælde af, at der blev kaldt til Jihad, ville være nødt til at skulle dræbe os, fordi vi var vantro.

Og nej... jeg er ikke racist, og bliver det aldrig, men jeg er ked af, og utryg ved, at mennesker der lever side ved side, kan have alle disse fordomme mod hinanden, og jeg er alvorligt bange for, at det hele eksploderer en skønne dag.

Avatar billede exe-s Nybegynder
06. marts 2001 - 16:48 #32
En indvandrer er en som kommer til landet og opfører sig normalt. men derimod en \"perker\" er en som går imod loven og laver indbrud og alt sådant noget man ikke må gøre efter dansk lov.
Avatar billede blood Nybegynder
06. marts 2001 - 20:25 #33
pstric Nej jeg er ikke!
Avatar billede kurtj Nybegynder
06. marts 2001 - 20:34 #34
Mon ikke i skulle stoppe der. ;)
Avatar billede pallepirat Nybegynder
06. marts 2001 - 20:43 #35
Bare en lille en;-))

Hvordan kan det være at ny danskere kan finde på at kalde hinanden perkere osv..?
Avatar billede kurtj Nybegynder
06. marts 2001 - 20:47 #36
Det var nu ikke selve debatten. *S*
Avatar billede pallepirat Nybegynder
06. marts 2001 - 20:52 #37
Det jeg mente var, at man bliver nødt til at sætte spørgsmålstegn ved ordets betydning og mening... det var ment som en hjælp til crazyyzach da denne diskution lige er noget for lærer.
Avatar billede amager Nybegynder
10. april 2001 - 18:42 #38
Ord har det med at forandre betydning, dels fra menneske til menneske og dels med tiden.
  Ordet Perker optrådte offentligt første gang under den berømte/berygtede udsendelse om rødderne i Studsgården, senere kaldet grønjakker, af Jens Jersild (Kendt fra Rapporten).
  Perker blev brugt som en betegnelse for de indvandrere, der på det tidspunkt boede i/ flyttede ind i Studsgården.
  Senere har ordet udviklet sig til at være en særbetegnelse for muslimer af mellemøstlig, nordafrikansk, lille og centralasiatisk oprindelse. I store træk svarende til etniciteten (racemæssigt tilhørsforhold) af tilflytterne til Studsgården på daværende tidspunkt.
  At betegnelsen er etnikulturelt specifik, ses af at andre folkeslag har andre navne, man aldrig ville bruge om perkerne.
  Om betegnelsen er positiv eller negativ, tjahh .. ordet socialdemokrat er jo også en samlebetegnelse, man kan mene er positiv eller negativ. Det er vel som man selv synes.

Avatar billede kurtj Nybegynder
26. maj 2001 - 17:41 #39
Luk !! ??
Avatar billede nil.dk Nybegynder
29. juni 2001 - 11:22 #40
luk ?