Avatar billede cybermike Nybegynder
06. marts 2001 - 02:52 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

Start på ASP

Jeg har været 100 spørgsmål tilbage i query´en for at finde at besvaret spørgsmål på hvordan man starter på ASP.

Jeg er ved at være træt af eksperten.dk hvis ikke jeg får et ordentligt svar denne gang, skal i ikke regne med at se mig som aktiv brugere mere.

Jeg vil ikke høre noget om mine points, mine tidligere spørgsmål, min måde at stille spørgsmål på, mine webdesigns, mine hjemmesider, åndsvage historier med at jeg har snydt en vis person for 1500 kr for en hjemmeside og så videre og så videre.

Jeg vil have en DANSK-START-GUIDE til asp, helt fra bunden, hvordan installerer man det på sin serv, hvordan,hvordan og hvordan.
Avatar billede jonax Nybegynder
06. marts 2001 - 03:46 #1
Okay, jeg har vist (så vidt jeg ved) ikke generet dig endnu, så lad mig gøre et forsøg ;)

Hvad vil du vide?

Det aller simpleste asp-script er vel:

<%
response.write \"hello world\"
%>

Lad os tage den derfra...

Er du med so far?!
Avatar billede jonax Nybegynder
06. marts 2001 - 03:52 #2
Er du online?! for så: fortsættelse følger...
Avatar billede jonax Nybegynder
06. marts 2001 - 03:59 #3
Og ellers: så hvad fanden...

Kører du \'98, så skal du starte med at køre:
win98cd:\\add-ons\\pws\\install.exe

hvis win2k el. winnt så skal du sørge for at inst\'e iis...
Avatar billede jonax Nybegynder
06. marts 2001 - 04:03 #4
Så langt så godt...
Lad os sige du klarer dette uden probs...
Så har du nu et dir der hedder
windowsdrev:\\inetpub\\wwwroot\\

det er her du placerer alle! (både html,asp og andet) filer du udgiver...
Avatar billede jonax Nybegynder
06. marts 2001 - 04:54 #5
du kan også lave et lille script der hedder:

<%
for t = 1 to 100
    response.write \"nu er jeg nået til: \" & t
next
%>
Avatar billede integra2ren Nybegynder
06. marts 2001 - 09:56 #6
Jeg er selv igang med at lære ASP fra bunden og er netop startet. Et par gode bøger er altid godt f.eks \"active server pages for dummies\" http://www.bookland.dk/main/main.php4?function=book&view=full&id=15759

Ellers kan jeg anbefale denne tutorial: http://www.html.dk/tutorials/asp/
Giv dig tid til at læse den grundigt og begynd og lege lidt med det foan skærmen så kommer det stille og roligt til dig. Det håber jeg ihvertfald for mit eget vedkommende
Avatar billede blazer Nybegynder
06. marts 2001 - 09:59 #7
cybermike>>>Har du ikke haft en gammel profil der hed lsn...og lsn1 ?
Avatar billede Jman Praktikant
06. marts 2001 - 10:07 #8
prøv at kigge på www.html.dk - den har en meget pædagoisk måde at skrive på og de er begyndt med en tutorial i asp
Avatar billede cybermike Nybegynder
06. marts 2001 - 23:25 #9
blazer>Hvis du tænkte dig om vidste du jeg ikke havde. Prøv at se hvornår min bruger er oprettet, den er oprettet 2 ÅR før LSN(Lasse Skov Nielsen) oprettede sin første profil.
Du kan også kigge i nogle af hans første spørgsmål, hvor jeg har kommenteret hans shit.
Men LSN er en nar som heldigvis ikke er aktiv mere herinde og jeg håber så sandelig du kan adskille ham fra mig ellers så hører du vist ikke til herinde.

Jonax>Øhhh, fedt nok at du gider skrive en guide selv. Men jeg programmerer i forvejen adskillelige sprog og jeg vil bare have en lille ebook der forklarer det.
Derudover har jeg tænkt mig at køre mine ASP scripts på min egen linux server, hvis ikke dette kan lade sig gøre så bruger jeg en online web server af en slags.

integra2ren&superior>Jeg kigger på jeres links imorgen når jeg har fået øjen igen.....zzzzzZZzz.....operator gone to sleep......awake time ...26 hours...godnight
Avatar billede cybermike Nybegynder
06. marts 2001 - 23:29 #10
integra2eren>Jeg køber ikke computerbøger, jeg læser dem på nettet.

Jonax>Ikke for at fornærme dig, men det var sikkert godt nok til en regulær nybegynder. Nu er det bare sådan at jeg programmerer perl mindst ligeså godt som du programmerer asp, jeg laver cgi scripts i C og programmerer regulære windows applikationer, så jeg har en del erfaring. :) *no offense*
Avatar billede Jman Praktikant
07. marts 2001 - 12:36 #11
hmmm... kan desværre ikke give dig nogen dansk- har søgt i en time nu...
men hvad med denne:
http://msdn.microsoft.com/workshop/server/asp/asptutorial.asp
Avatar billede Jman Praktikant
07. marts 2001 - 12:41 #12
Oh!
En mere - http://www.aspin.com/home/tutorial

- men stadig ikke på dansk :(
Avatar billede cybermike Nybegynder
07. marts 2001 - 14:03 #13
superior> Tak, det med dansk var oxo bare ønsketækning. Jeg fik 10 i engelsk i FS, så mon ikke det går :)

Vil gerne hvis jeg kunne lokke andre til at gøre et forsøg os. Mine erfaringer med at lære nye sprog(gør det hele tide :) ) siger mig at et par tutorials eller fem er bedst.

Avatar billede integra2ren Nybegynder
07. marts 2001 - 20:05 #14
Hvis du er så kvik som du giver udtryk for så prøv http://www.html.dk/tutorials/asp/  den starter godt nok meget grundlæggende men går hurtigt frem og bliver til sidst avanceret nok. Det kan sikkert også udfordrer dig.
Avatar billede Jman Praktikant
07. marts 2001 - 21:16 #15
integra2ren  ->>
Svar fra superior
Avatar billede soerens Nybegynder
07. marts 2001 - 22:24 #16
Tjek \"Learn ASP\" sektionen på http://www.w3scripts.com. Den er meget \"basic\", men kan alligevel give en god forståelse.

Ellers, GULD-siten over alle sites må HELT, klart være http://www.4guysfromrolla.com. Du finder nok ikke så mange tutorials her, men tilgengæld er de fleste af deres artikler så velskrevet at både newbies og øvede vil kunne få meget ud af dem.

Der er også fem tons andre, jeg nævner i flæng:
http://www.activeserverpages.dk
http://www.learnasp.com
http://www.15seconds.com
....osv osv osv

De to første burde få dig startet, især hvis du kan 2-3 andre programmeringssprog i forvejen.

/SørenS.
Avatar billede cybermike Nybegynder
08. marts 2001 - 07:24 #17
tak
Avatar billede integra2ren Nybegynder
08. marts 2001 - 08:41 #18
superior >>

Kommentar fra integra2ren
Avatar billede Jman Praktikant
08. marts 2001 - 09:09 #19
:-)