Avatar billede skra Nybegynder
01. oktober 2004 - 09:56 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Tips om køb af skærm

Hej

Jeg skal til at købe ny skærm, og har et par generelle spørgsmål, som jeg godt kunne tænke mig at høre jeres holdning til.

En fladskærm er naturligvis tiltalende... specialt 19", men hvilken praktisk rolle spiller det, at en 19" har en betydeligt højere responstid end en 17"?

Jeg har set nogle laptops med widescreen skærme - det ser også meget lækkert ud. Hvordan kan det være at jeg ikke rigtig kan finde nogen stationære skærme i widescreen format (bortset fra apples) astronomisk dyre skærme?

Og endelig... Har i nogen gode tips eller anbefalinger omkring køb af skærme.

Håber på mange og gode indlæg, som kan være til glæde for alle os, der har svært ved at overskue markedet for skærme :o)
Avatar billede boris Mester
01. oktober 2004 - 10:02 #1
En fladskærm er afgjort at foretrække, hvis du har råd til det. Den er mere behagelig for øjnene, fylder og vejer meget mindre og bruger mindre strøm.
Se på, hvor lysstærk den er, hvor mange fejl der kan være i den og hvor stor vinkel du kan se den i, hvis du sidder forskudt i forhold til skærmen.
Moderne skærmes hurtighed er fin nok, men hvis du vil se meget film, ville jeg nok lægge vægt på det
Avatar billede boris Mester
01. oktober 2004 - 10:04 #2
Personligt ville jeg ikke drømme om at købe en widescreen skærm, jeg synes 1024 x 768 er glimrende, og vil hellere lægge vægt på god lysstyrke, farver og vinkel.
Avatar billede faramir Nybegynder
01. oktober 2004 - 11:11 #3
En anbefaling kommer fuldkommen an på hvad du skal bruge skærmen til. Skal du bruge den til alt andet end spil og vilde actionfilm så behøver du kun kigge efter gode lysstyrke og kontrast forhold og en fornuftig synlig vinkel. Det er nok mest overskueligt at gå ned i en forretning og se dem live, der kan man med egne øjne se forskellen på skærmene og danne sig en mening om hvad man synes ser bedst ud. Producenterne har nemlig ikke en standard for hvordan fx lysstyrke måles så den ene specifikation kan sagtens være bedre end den anden selv om tallene ikke lige indikere det.
Skal du til gengæld bruge skærmen til spil er det en helt anden diskuttion. I øjeblikket står markedet for LCD-skærme efter min mening lige på grænsen til at kunne overtage CRT-skærme på det område.. Men jeg ville vente i et års tid endnu før det er helt på plads. Man har først inden for forholdsvis kort tid kunnet købe LCD-skærme med responstider der kan anvendes. Og bevares, er man ikke alt for kræsen så kan en skærm med 12-16ms responstid da også sagtens bruges. Men man presser virkelig skærmen til sit yderste så jeg venter selv til at teknologien får lidt mere "overskud".
Men det er meget individuelt, det bedste råd er nok at få mulighed for at afprøve en given skærm med de opgaver du regner med at bruge den til, og så se om det er tilfredsstillende for dig selv.
Avatar billede skra Nybegynder
05. oktober 2004 - 09:46 #4
Tak for jeres indlæg.
Det gav lidt fornyet energi til at kigge på skærme.

Læg lige et svar, så i kan dele pointene.
Avatar billede boris Mester
05. oktober 2004 - 09:49 #5
svar og held og lykke med skærmkøb
Avatar billede faramir Nybegynder
05. oktober 2004 - 10:54 #6
Ja held og lykke med forløbet. Håber du finder det helt rigtige!