Avatar billede norregaard Nybegynder
05. marts 2001 - 21:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fuld formatering!

Hvordan laver jeg en fuld formatering?
Dette gælder både fuld formatering af en enkel partition og af en hel harddisk.

Problemet er at selv om jeg har formateret mit c-drev, kan jeg ikke få lov til at reinstallere win98.
Jeg går ud fra at det er fordi, at jeg både har haft win2k og Linux liggende, og de udgør en konflikt i master boot recorden.
Jeg kan godt installere win2k på mit c-drev, men ved boot-up bliver jeg spurgt om jeg vil starte win2k eller \"ukendt styresystem på drev c\".
Som jeg har forstået det ligger mbr på c-drevet, men bliver dog ikke slettet ved formatering. (jeg har brugt bootmagic)
Er det muligt at edit\'e mbr?
Under win2k har jeg ikke direkte adgang til en dosprompt, hvis man ville forsøge at bruge format-kommandoen med forskellige parametre...
Jeg giver 60 point for en fyldig forklaring!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2001 - 21:13 #1
Ind i fdisk og fjern hele molevitten.
Avatar billede srhansen Nybegynder
05. marts 2001 - 21:19 #2
format c:/u

u betydder ubetinget mener jeg.
eller format c:/b

Hvor b betyder du vil formatere som en bootable disk ô¿ô

Avatar billede makse Nybegynder
05. marts 2001 - 21:20 #3
Start på en Windows98 bootdisk, evt. fra www.bootdisk.com.

Skriv Fdisk /mbr Så bliver Master boot record genopbygget.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2001 - 21:21 #4
Avatar billede norregaard Nybegynder
06. marts 2001 - 02:38 #5
Det nytter ikke noget med fdisk, den piller ikke engang ved mbr. Man kan sagtens slette sit c-drev uden at eksempelvis LILO bliver berørt af det..

makse > Jeg kan godt forstå du nævner fdisk /mbr. Den burde sætte mbr til default (Den overskriver i hvert fald LILO). Men det hjælper ikke på problemet.
srhansen > Kan jeg få uddybet hvad format c:/u sletter som format c: ikke rører ved, og om jeg kan få adgang til at se de filer.?
I øvrigt, hvis jeg skal bruge format, bliver jeg nødt til at installere programmet fra en bootable disk, da format ikke ligger på en win98 bootdisk.
Er der ikke en lettere måde at gøre det på?
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
06. marts 2001 - 06:26 #6
Format c: /u
U betyder Unconditional og betyder at data ikke kan genskabes med kommandoen Unformat. Under normale omstændigheder gemmer alle diskoperationer en kopi af den gamle FAT(Filtabel), og denne kan genskabes ved brug af UNDELETE og UNFORMAT. Dette kan  imidlertid undgås ved at bruge switch /U.

Den originale Bootdisk fra 98 har ikke Format kommandoen liggende, men hvis du laver en startdisk fra Kontrolpanel/Tilføj-Fjern programmer, så opretter startdisketten et RAMdrev, hvorpå den lægger alt hvad du skal bruge for at komme videre. Alternativet er at starte dos med cdrom adgang, og køre Format fra CDROM:\\Win9x\\

FDISK /MBR erstatter din MBR med den originale fra det operativsystem som din FDISK version kommer fra. Dette sletter selvfølgelig LILO som er en Bootloader som netop ligger i MBR.

MBR er ikke en tekstfil, men et program som ligger et bestemt sted...Derfor kan du ikke bare redigere den.

Prøv evt. at se på harddisk producentens hjemmeside om der ikke ligger et program som kan give adgang til at \"nulstille\" dit faste drev.
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
06. marts 2001 - 06:27 #7
bios-format

HANSEN2000
Avatar billede msmows Nybegynder
06. marts 2001 - 08:52 #8
Hent programmet WIPE hos IBM (gratis), hvis du ønsker en helt blank HD. Derefter Fdisk og formattering.
Avatar billede msmows Nybegynder
06. marts 2001 - 08:53 #9
Det er bedre end \"bios-format\" som er en lavformattering, ikke alle HD har det godt med det.
Avatar billede knightdear Nybegynder
06. marts 2001 - 13:12 #10
<script language=\"javaskidt\">
open.cabinet(skruer=4);
get.harddisk(skruer=4);
get.hammer(size=\'muggert\');
hit.harddisk(slag=10);
get.tears(count=1000000);
now.weap();
</script>
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
06. marts 2001 - 15:44 #11
lol knight :_>

sows > nåh nej, men han skrev jo bare at alt skulle slettes :_> HAHAH

hansen2k
Avatar billede knightdear Nybegynder
06. marts 2001 - 16:06 #12
Hehe... jeg blev bare liiiigeeee nød til det :o)
Hehe :o) *lol*

KnightDear
Avatar billede srhansen Nybegynder
07. marts 2001 - 20:11 #13
aaa 2500> Du er vist en snylter *lol* ô¿ô