Avatar billede bsp_andreas Nybegynder
30. september 2004 - 09:56 Der er 7 kommentarer

LinkButton i Datagrid problem

Hej.

Jeg prøver at indsætte LinkButton på mit datagrid således:

...
<ItemTemplate>
  <asp:LinkButton id="LinkButton3" runat="server">
    <%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "ordrenr") %>
  </asp:LinkButton>
  ...
</ItemTemplate>
...

og laver et click_event således:

private void LinkButton3_Click(object sender, System.EventArgs e)
{
  Response.Write( ((LinkButton)sender).Text );
}

Men når jeg prøver at køre siden får jeg en "System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object"

Source Error:
Line 85:         private void InitializeComponent()
Line 86:         {
Line 87:             this.LinkButton3.Click += new System.EventHandler(this.LinkButton3_Click);
Line 88:             this.Load += new System.EventHandler(this.Page_Load);
Line 89:

Source File: c:\inetpub\wwwroot\bspsys\ordre\ordreoversigt.aspx.cs    Line: 87

Stack Trace:

[NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.]
  BSPsys.Ordre.OrdreOversigt.InitializeComponent() in c:\inetpub\wwwroot\bspsys\ordre\ordreoversigt.aspx.cs:87
  BSPsys.Ordre.OrdreOversigt.OnInit(EventArgs e) in c:\inetpub\wwwroot\bspsys\ordre\ordreoversigt.aspx.cs:77
  System.Web.UI.Control.InitRecursive(Control namingContainer) +241
  System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +174

Er det umuligt for mig eller???
Avatar billede snepnet Nybegynder
30. september 2004 - 12:17 #1
du skal gøre det, at du hooker op på datagriddets ItemCommand istedet. i den handler kan du så udlede hvad der er sket (klikket på), og sikre at der så sker det rigtige.

du vil få en handler som nedenstående :

private void grid_ItemCommand(object source, DataGridCommandEventArgs e)
{
  // e.CommandSource er så din linkbutton, hvis det er den der er klikket på.
}

kan du følge det ?

mvh
Avatar billede bsp_andreas Nybegynder
30. september 2004 - 12:46 #2
undskyld, men det er en repeater :) - er det det samme så??
Avatar billede snepnet Nybegynder
30. september 2004 - 17:41 #3
Jeps... det er det samme - argumentet er bare af type RepeaterCommandEventArgs istedet.
mvh
Avatar billede jepsen999 Nybegynder
30. september 2004 - 19:06 #4
En anden måde er at definere eventhandleren i din aspx:
<asp:LinkButton id="LinkButton3" runat="server" OnClick="DinHandler">

og derefter indsætte følgende i din code-behind:
protected void DinHandler(object sender,EventArgs e){
  LinkButton dinLinkButton = sender as LinkButton;
  // gør hvad der skal gøres
}
Avatar billede snepnet Nybegynder
30. september 2004 - 19:13 #5
jep - den er også sikker nok.
Avatar billede snepnet Nybegynder
09. oktober 2004 - 15:27 #6
hej andreas.
jeg smider et svar her, hvis du kunne bruge noget af mit til noget :o)
mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. oktober 2004 - 16:33 #7
hej andreas... kan vi lukke her ?
mvh