Avatar billede ahjdp1 Nybegynder
29. september 2004 - 14:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

SQL-sætning med dato

Er der en der kan hjælpe mig med at lave en SQL-sætning der gør flg.:

Jeg har en tabel med nyheder i, hvor der er to felter der hedder "valid_from" og "valid_to", hvordan kan jeg udvælge de poster, hvor dags dato er imellem de to felter?
Avatar billede fennec Nybegynder
29. september 2004 - 14:40 #1
Det afhænger af databasen hvordan det skrives. Denne burde virke i Access og MySQL:

"select * from DineNyhedder where valid_from<=now() and valid_to>=now()"
Avatar billede kurtpedersen Nybegynder
29. september 2004 - 18:23 #2
Enig med fennec, bortset fra at now() genererer ny tid hver gang den kaldes. Har i praksis næppe stor betydning, medmindre du er meget uheldig omkring midnat. Jeg foretrækker dog:

Dim Klokkeslet
Klokkeslet = Now()
"select * from DineNyhedder where valid_from<= " & Klokkeslet & " and valid_to>= " & klokkeslet & " "

Kræver at feltet i (access)basen er af typen Date.
Avatar billede fennec Nybegynder
30. september 2004 - 13:06 #3
Der er vi "heldigvis" alle forskellige. Jeg foretrækker nemlig at bruge databasens now() funktion. Så skal man nemlig ikke til at rode med datoformatet i ASP, som aldrig passer med databasens :o)
Avatar billede ahjdp1 Nybegynder
30. september 2004 - 13:09 #4
Tak for hjælpen, det virkede.

Vil du ikke svare fennec?
Avatar billede fennec Nybegynder
30. september 2004 - 13:16 #5
.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede kurtpedersen Nybegynder
30. september 2004 - 16:45 #6
Fennec : Rigtigt, at basen ikke registrerer datoer som vi i Vesteuropa er vant til. I alt fald ikke, hvis man får brug for at sortere på dato-feltet. Jeg har selv taget konsekvensen og gemmer mine datoer som en streng ÅÅÅÅ-MM-DD hh.mm.ss og konverterer selv mine dato-formater. På den måde kan jeg også få vist datoerne i et noget pænere format end access kan tilbyde.

Har man et date-felt registreres datoer ÅÅÅÅ/DD/MM - og hvad værre er, når man laver order by sorteres først efter dag og dernæst efter måned.