Avatar billede ikuyucu Nybegynder
12. oktober 1999 - 16:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Afmaskning/filtrering med en formular

Først skal det lige siges at jeg er ny på Access området. Jeg er ved at lave en opskriftssamling hvor jeg har 4 tabeller:

tabel 1: varer består af vareid og vare
tabel 2: ingredienser består af ingrediensid, opskriftsid, vareid og mængde
tabel 3: opskrift består af opskriftid, navn, beskrivelse, typeid, tilberedningstid portioner ingredienser, instruktioner, redskaber, vegetar
tabel 4: type består af type id og type.
tabel 2 henter sine varer fra tabel 1
tabel 3 henter sine ingredienser i tabel 2 og typen (f.x. kage) i tabel 4

Jeg har en formular der viser opskrifterne, og en underformular der viser alle ingredienserne i opskrifterne. Mit problem ligger i at jeg ønsker at når man skifter typen som er en kombinationsbox, så ønsker jeg at der bliver filtreret efter denne type - altså så får man alle de opskrifter med typen kage. Jeg har prøver at lave en forespørgsel som beder efter typen ([typen]) som kriterie, men så får jeg en dialogbox op hvor jeg skal indtaste typen, men det er ikke ønsket.
Avatar billede jps2mt Nybegynder
13. oktober 1999 - 11:12 #1
Kan du ikke prøve at sende koden til mig, så skal jeg tage en kigger på det...

E-Mail: jps2mt@vip.cybercity.dk

/JPS2MT
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
15. oktober 1999 - 10:58 #2
Hvis du nu sætter kriteret til : Formularnavn!feltnavn så skulle du være over det problem !!!
Avatar billede sdfh Nybegynder
16. oktober 1999 - 14:44 #3
Då overføre kategori_id i en sql sætning, som du så sætter som row source på listen.
Så kan du lave en requery, det kræver selvfølgelig at man kan VB.
Jeg ved ikke helt om det hjælper dig da jeg ikke har din source.
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
18. oktober 1999 - 08:48 #4
Til midgaardsorm:
Vil du ikke prøve at uddybe dig lidt. Jeg synes ikke rigtig det virker. Jeg får stadig en dialogbox op... og så sorter den ikke rigtig.
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
18. oktober 1999 - 08:49 #5
Til sdfh:
Jeg kan sende source'en. Det andet hjælper ikke.
Avatar billede sdfh Nybegynder
18. oktober 1999 - 09:40 #6
Ok, mail det til jakob@rossing.dk.
Du kan evt. lige uddybe problemet yderligere.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
18. oktober 1999 - 20:55 #7
Kontroller at du har angivet det rigtige navn !!
Jeg går ud fra at du har lavet en formular hvor brugeren vælger værdien, dette felt skal du angive korrekt og husk formnavnet i din forspørgelse
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
19. oktober 1999 - 08:40 #8
Midgaardsorm:
Det nytter ikke at jeg skriver:
Opskrift!type
som kriterie ved min forespørgsel, Det dur bare ikke - eller jeg kan ikke få det til det :-)
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
19. oktober 1999 - 09:21 #9
Så kan jeg ikke hjælpe uden at se hvad du har lavet !!!
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
19. oktober 1999 - 09:46 #10
Hvad siger du til at jeg sender dig filen???
Avatar billede sdfh Nybegynder
19. oktober 1999 - 10:45 #11
Opret en liste (over opkrifter) med wizarden, vælg at den skal at den skal kunne slå op på en post på formen, tilføj der efter en combobox med typerne.
Comboen, skal efter opdatering sætte listes rowsource til at være!
Nuværende_rowsource+"where [type] ="+Combobox
Avatar billede sdfh Nybegynder
19. oktober 1999 - 10:49 #12
nuværende_rowsource skal byttes ud med "sql-strengen", da hvis du bare bruger variabel navnet overføre den et ; midt i sætningen.
combobox skal hedder cstr(combobox) og der skal tilføjes ?";" for at markere afslutningen på rowsourcen.
Good luck!