Avatar billede firstchoice Nybegynder
27. september 2004 - 21:59 Der er 12 kommentarer

Fra et regneark åbne en mappen og kopiere dataen

Jeg mangler en rutine, der fra et åbent regneark kan åbne en eksisterende folder, og der åbne den fil jeg vælger og kopiere dataene over i mit åbne.
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
27. september 2004 - 22:06 #1
Det lyder altså forvirrende, kan du ikke forklare lidt nærmere?
Avatar billede firstchoice Nybegynder
27. september 2004 - 22:09 #2
Jeg har et åbent regneark der skal bruge dataene fra en eller flere excel filer der ligger gemt i en folder. Folderen ligger ikke det samme sted hver gang, så jeg skal Browse til folderen og til den fil jeg skal bruge
Avatar billede kabbak Professor
28. september 2004 - 14:21 #3
du kan finde din fil med den inbyggede dialog GetOpenFilename.

Public Sub FindFil()
fileToOpen = Application _
    .GetOpenFilename("Text Files (*.Xls), *.Xls")
If fileToOpen <> False Then
    MsgBox "Datafil = " & fileToOpen ' til info

  ' Resten af koden med kopier her
End If
End Sub
Avatar billede firstchoice Nybegynder
28. september 2004 - 21:32 #4
Når jeg så vælger den fil jeg vil åbne, sker der ingenting bortset fra msg boxen??
Jeg vil gerne kunne markere flere filer i samme mappe til åbning på en gang.
Avatar billede kabbak Professor
28. september 2004 - 22:07 #5
1.
fileToOpen, indeholder navnet på den fil du har klikket på, det skal du bruge i den videre kode.

Nu kan jeg jo ikke vide hvilke data du vil have, så jeg kan ikke lave resten af koden.

2.
Nej, du kan ikke vælge flere af gangen med denne kode.
Avatar billede kabbak Professor
28. september 2004 - 22:30 #6
Her kan du vælge flere

Public Sub FindFil()
Dim FileToOpen As Variant
FileToOpen = Application _
    .GetOpenFilename("Text Files (*.Xls), *.Xls", , "Vælg Filer", , True)
If FileToOpen(1) <> False Then
For i = 1 To UBound(FileToOpen)
txt = txt & FileToOpen(i) & vbCrLf
Next
    MsgBox "Datafiler = " & vbCrLf & txt ' til info
' Resten af koden med kopier her
End If
End Sub
Avatar billede firstchoice Nybegynder
28. september 2004 - 22:40 #7
Det begynder at se godt ud.
Istedet for at skrive filnavnet i msg boxen vil jeg gerne åbne de valgte filer. Hvordan ser koden så ud??
Avatar billede kabbak Professor
28. september 2004 - 22:45 #8
Public Sub FindFil()
Dim FileToOpen As Variant
FileToOpen = Application _
    .GetOpenFilename("Text Files (*.Xls), *.Xls", , "Vælg Filer", , True)
If FileToOpen(1) <> False Then
For i = 1 To UBound(FileToOpen)
Workbooks.Open FileToOpen(i)
Next
End If
End Sub
Avatar billede firstchoice Nybegynder
29. september 2004 - 09:43 #9
Nu begynder det at ligne noget, men da det er csv filer, har jeg tilrettet makroen og udskiftet Xls med csv.
Når jeg åbner filerne med makroen bliver de åbnet som komma separerede filer (hvad jeg ikke ønsker), og når jeg åbner med den "normale" File\Open så åbnes filerne som  kolonne ark (hvad jeg ønsker).
I Regional Settings er List Seperatoren  sat til ";" hvad den også er i filen.
Kan der gøres noget ved det??
Avatar billede kabbak Professor
29. september 2004 - 23:27 #10
Denne skulle køre det, men den kan nok laves smartere.

Public Sub FindFil()
Dim FileToOpen As Variant
FileToOpen = Application _
    .GetOpenFilename("TextFiles (*.Csv), *.Csv", , "Vælg Filer", , True)
If FileToOpen(1) <> False Then
For i = 1 To UBound(FileToOpen)
Workbooks.OpenText FileToOpen(i)
Columns("A:A").Select
    Selection.TextToColumns Destination:=Range("A1"), DataType:=xlDelimited, _
        TextQualifier:=xlDoubleQuote, ConsecutiveDelimiter:=False, Tab:=True, _
        Semicolon:=True, Comma:=False, Space:=False, Other:=False
Range("A1").Select
Next
End If
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
02. august 2005 - 18:09 #11
Hvordan gik det med denne tråd ??

jeg smider et svar
Avatar billede kabbak Professor
25. januar 2006 - 22:23 #12
marker mit navn og tryk accepter