Avatar billede splat-man Nybegynder
05. marts 2001 - 13:55 Der er 28 kommentarer

læs txt på extern server

nogen der ved hvordan jeg får vist en txt-fil jeg har liggende på en extern web-server i f.eks en scroller eller ticker ???

jeg vil gerne have en status fil - og evt en tilhørende applet som folk kan ligge på deres hjemmesider (på deres egne servere)så de kan se indholdet af min txt-fil(på min webserver) på deres egen side.....
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 13:57 #1
en applet har per default kun lov til at læse fra den server hvor den kommer fra, så umiddelbart kan du ikke gøre det.

Men du kan gøre så både textfil og applet f.eks. ligger på din server hvor folk så henter det fra så kan det sagtens laves.

SKal du have et eksempel på at loade en txt fil fra en applet ?
Avatar billede splat-man Nybegynder
05. marts 2001 - 13:58 #2
status filen skal ligge på min server som folk så kan læse via en (?) applet eller lign.... på deres egne sider - giver dette nogen mening eller bør jeg købe en ny staveged?
Avatar billede splat-man Nybegynder
05. marts 2001 - 13:59 #3
det må da være muligt -- hvordan fetcher de så nyhederne på nettet ?
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 13:59 #4
hvis applet ikke ligger på samme server som status fil giver det problemmer pga sikkerhed.

Du kan måske ved at åbne en socket connection fra applet til anden server, og så hente den på den måde
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 14:00 #5
spalt-man normalt bruger man server side scripting til det.
Avatar billede splat-man Nybegynder
05. marts 2001 - 14:06 #6
hmm - jeg har en server som svinger op og ned - den står på et lukket netværk .... den kaster dog en logfil (txt-format) op på en webserver... jeg kunne så godt tænke mig at kunne lave en lille scroller der viste indholdet af log filen på en web-side ...
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 14:06 #7
jeg gør sådanne her i en applet

Prøv at bytte         CodeBase ud med en URL på en anden server, om det virker ved jeg ikke umiddelbart

        UrlCodeBase=this.getCodeBase(); //henter pathen hvor applet er loadet fra

            url=new URL(CodeBase+\"Planter.dat\");
            input=new BufferedReader(new InputStreamReader(url.openStream()));
            while((line=input.readLine())!=null)
            {
//her kan du så lave noget med data fra filen

            }
Avatar billede splat-man Nybegynder
05. marts 2001 - 14:07 #8
det virker ikke ... har prøvet  lignende løsning
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 14:07 #9
load text filen som jeg gør ovenfor, og brug den i en applet som så scroller indholdet.

\'while\' delen skal du  så ændre så den passer til din måde at opbygge status filen på
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 14:08 #10
hvad går der galt ???

læg text fil og status fil i samme skuffe på serveren så virker det.
Avatar billede splat-man Nybegynder
05. marts 2001 - 14:09 #11
selve scroller delen har jeg tjek på men jeg kan ikke få den satan til at hente info fra en anden server end den som filen ligger på ....(*G* belastende)
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 14:10 #12
det kan du ikke pga at en applet kører i en såkaldt \'sandkasse\' du kan kun hente fra andre servere hvis du har et sikkerheds certifikat.

Men hvorfor ligger du ikke bare tingene på samme server ?
Avatar billede splat-man Nybegynder
05. marts 2001 - 14:13 #13
pga af en grum firewall ... og de bruger som skal bruge det ikke fatter en logfil....  jeg har lavet en lille oversætter men den kan kun hive informationen fra samme server som den ligger på.... har du nogen ideer til hvordan man ellers kan lave det ??
Avatar billede nute Nybegynder
05. marts 2001 - 14:14 #14
hvis du kun skal lese en fil fra en annen server, kan du bare benytte:

java.net.URL package

og deretter tilgå den ved hjelp av de tilgjengelige metodene

/nute
Avatar billede splat-man Nybegynder
05. marts 2001 - 14:15 #15
nute >> kan du ikke forklare lidt nærmere ? er ikke helt med
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 14:17 #16
kan man igennem den firewall se almindelige web sider ?
Avatar billede splat-man Nybegynder
05. marts 2001 - 14:19 #17
nej... desværre ellers kunne jeg lave det hele på host-siden.
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 14:19 #18
splat-man: det er det jeg har vist i mit eksempel
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 14:20 #19
hvis du ikke kan komme igennem på port 80 hvilke andre porte har du adgang via ?
Avatar billede splat-man Nybegynder
05. marts 2001 - 14:27 #20
jeg har adgang via port 80 men kun til den ene fil....
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 14:29 #21
det var sgu en skummel firewall.

men du har forsøgt på samme måde som i mit eksempel bare fra en anden server ? Og det virkede ikke eller hvad ?
Avatar billede splat-man Nybegynder
05. marts 2001 - 15:15 #22
har lige prøvet dit eksempel .... øv det virkede ikke
Avatar billede disky Nybegynder
05. marts 2001 - 15:16 #23
problemmet er det med sikkerhed :(

Der skal noget certifikation til for at gøre det :(((
Avatar billede sjoggo Nybegynder
06. marts 2001 - 13:17 #24
Jeg har ikke gennemlæst alle indlæg, so feel free to reject !

Hvis den fil du skal læse ligger på en webserver, vil det vel tage ca. 15 minutter at skrive en servlet, der kan sende filens indhold jorden rundt.

Du vil kunne finde sample-servlets i 100-vis der kan gøre det.

Hvis du ikke har adgang til at lægge servletten på serveren ... har du så tænkt på om det så i virkeligheden er meningen at DU må kigge i filen ?:-)
Avatar billede x44a Nybegynder
27. marts 2001 - 10:19 #25
Jeg prøver også lige at komme med en forklaring.

Hvis vi starter med at afstemme situationen.

Du har en applet som er placeret på server A, denne loades i bruger B\'s browser, applet\'en skal så læse en statusfil fra en anden server C.

Dette kan kun lade sig gøre hvis du signer applet\'en.
En applet må ikke:
1. connecte til en anden server end hvor den kommer fra.
2. Læse systemresourcer ( såsom filer ) fra den maskine hvor den er loadet

Medmindre den er signed. (dvs. alt det med certifikater, som også andre nævner)

Løsningen, såfremt man ikke ivl signe sin applet er:
At lave et serverside program, evt. en servlet som er placeret på server A, og som læser statusfilen fra server C.
Applet\'en kontakter således server A\'s program som læser server C\'s statusfil, og afleverer det.

Dette er også måden de applet\'s du snakker om virker på.

Egentlig utroligt simpelt og det virker.

Nøgleordet er java security mekanismerne, som skal overholdes.
Avatar billede disky Nybegynder
27. marts 2001 - 10:21 #26
x44a:

dit pkt 2 er forkert

En java applet må netop godt loade filer fra den server den er loadet fra. ! Men KUN fra den server den er loadet fra, og der er vist også en begrænsning med at det skal være fra samme skuffe (eller kun webserveren)

Jeg har lavet en applet som loader en text fil fra serveren og det virker :)
Avatar billede x44a Nybegynder
27. marts 2001 - 10:26 #27
OK

Det var ikke det jeg mente med pkt. 2
Jeg uddyber.
2. Læse systemresourcer fra den maskine, hvor applet\'en er loadet i browseren, dvs. brugerens maskine

Jeg er helt enig i at, man sagtens kan læse noget fra den server hvor applet\'en kommer fra.

Avatar billede disky Nybegynder
27. marts 2001 - 10:27 #28
okay så er vi enige :)