Avatar billede guyb_rdk Nybegynder
24. september 2004 - 09:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

FieldByName plus lidt andet ASP/SQL

Hejsa

understående kode fungerer i mit system, men jeg har to spørgsmål til den alligevel

1. Hvordan skal den se ud, hvis man istedet ønsker at anvende FieldByName

2. Kan kontakten til DocumentID ( den der er kolonne 0 ) etableres på andre måder ?

Jeg har siddet en krig og prøvet at få det til at virke, men faldt nu over bare at bruge nummeret. Det virkede heldigvis, men jeg er stadig meget nysgerrig efter lidt mere info om andre fremgangsmåder

**************Kodestart**************

set conn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
  conn.Provider="Microsoft.Jet.OLEDB.4.0"
    Conn.Open Server.MapPath("../db/DONUT.mdb")
    set rs=CreateObject("ADODB.recordset")
      rs.open "SELECT Max(DocumentID) FROM Documents"  ,conn
  CurrentID = rs.Fields(0).Value
  rs.close

**************Kodeslut***************

På forhånd tak for hjælpen
Christian Plum Nielsen
Avatar billede eagleeye Praktikant
24. september 2004 - 09:13 #1
man kan bruge as for alias og så skrive et navn som i recordsetet kan bruges som et andet kolonnenavn sådan her:

      rs.open "SELECT Max(DocumentID) as maxID FROM Documents"  ,conn
  CurrentID = rs.Fields("maxID").Value
Avatar billede eagleeye Praktikant
24. september 2004 - 09:26 #2
Angående FieldByName så er det noget man bruge i Delphi så vidt jeg ved. I stedet for Fields man bruger i VDscript. Eller er det noget andet du tænker på?
Avatar billede guyb_rdk Nybegynder
24. september 2004 - 09:45 #3
Hej igen eagleeye.. så er du lige klar på at hjælpe igen.. Herligt

først.. Det første af mine spørgsmål er allerede hjemme, for den kode virkede fint. Jeg havde allerede prøvet at lege lidt med AS, men havde nok lavet en/flere typos i mine forsøg, men jeg fik det ikke til at virke.. Det gør det nu, så det skal du have tak for.

Med hensyn til FieldByName, så var der en kollega, som sagde at det måske virkede. Som jeg forstår det( ud fra hvad du siger ) så er det bare delphis pendant til Fields, og altså ikke relevant i dette kode ?
Avatar billede eagleeye Praktikant
24. september 2004 - 09:53 #4
Ja det mener helt klart det er, i Delphi skriver man det i stil med dette:
query.FieldByName('id').Value

FieldByName er ikke en property på et recordset i asp.
Avatar billede guyb_rdk Nybegynder
24. september 2004 - 09:56 #5
oki... så blev man også en smule klogere idag

Jeg takker for hjælpen hr.
endnu engang en fornøjelse. Korte, præcise, og gode svar fra din side.. du fortjener dine point

Hilsen Christian Plum Nielsen