Avatar billede gobo_samurize Nybegynder
22. september 2004 - 13:17 Der er 6 kommentarer

XML til oversættelser

Hejsa,

Vi står og skal lave et internationalt site, 10-15 sprog. Vi overvejer hvordan vi lettest kan håndtere de forskellige sprog.

Siderne skal være helt identiske, hvorfor der kun bliver tale om et sæt sider, hvor nationaliseringen(teksten) så skal hentes eksternt ind i siderne.

Vi overvejer pt. tre muligheder:

1) ASP XML
2) ASP og Includes
3) Database

ad 1)
Lave en samlet XML-fil for hvert sprog, der skelnes mellem hvilken xml-fil der skal benyttes udfra en session i global.asa. Problemerne vi umiddelbart kan se, er hvordan vi nemmest integrerer det på siderne, og hvor stor belastning en server vil have, med sådanne forholdsvis store xml-dokumenter. Det skal dertil siges, at vi vil bruger xml på serversiden, formentlig gennem XML DOM. Vi finder dog at xml måske er lidt svært at arbejde med da vi synes det er besværligt at trække blot nogle få elementer ud af xml-filen.

ad 2)
Simpelthen oprette en række asp-filer (tilsvarende xml-filer) med VBScript Konstanter, der indeholder teksten. Include disse filer, og response.write konstanterne.

ad 3)
Smide al teksten i en database, og trække den ud hvor den skal bruges. Vi finder selv at denne løsning er meget omstændig (besværlig), vil skabe unødigt load på db-serveren, og være mindre fleksibelt (kolonner og rækker, vs. xml)

Vi er meget i tvivl, især mht xml. Jeg håber der er nogen der kan fortælle deres syn på vores situation, og hvilken mulighed de selv ville vælge. Det er vigtigt at løsningen til opbevaringen også kan håndtere html-kode, f.eks. <br /> og <span> tag.

Faktum er dog at det skal spille sammen med ASP Classic, på en Win2003Web Server, samt eksekveres serverside.

Vores prioriteter er hovedsagligt vedligeholdelsesmæssige - således at en ændring optræder på alle sites, fremfor at vi skal vedligeholde 10-15 sites, for hver lille ændring.

Et lille tillægsspørgsmål, ville der være nogen bonus ved at opdele i flere xml-filer til hvert sprog? f.eks. en fil til brødtekst, en til overskrifter, en til alt-attributter til billeder osv.?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. september 2004 - 17:24 #1
Jeg har meget svært ved at se hvad I får ud af at bruge XML.

XML processing koster en del både i CPU og memory forbrug.

Den mest praktisk anvendelse af XML jeg kan se ville være
at have rådata i XML og så en gang (en gang = efter hver
opdatering) køre et program som konverterer XML til statisk
HTML og ASP sider.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. september 2004 - 17:26 #2
Traditionelt internationaliserer man via konfigurations filer, hvilket
vel stort set er jeres løsning #2.
Avatar billede gobo_samurize Nybegynder
22. september 2004 - 18:06 #3
Ups... Glemte at nævne, at perspektivet med at kunne benytte xml-filerne, til et CMS-system, er meget interessant for os. :) Men hvorledes kan man evt. overkomme nogle af de problemer med xml processing? er SAX en løsning, hvorledes med XPath? Jeg har desværre kun et begrænset kendskab til XML, og endnu mere begrænset kendskab til serverside XML. :(
Avatar billede arne_v Ekspert
22. september 2004 - 21:38 #4
Server side XMl er såmænd ikke så meget anderledes and client side XML.

Den udføres bare et andet sted.

:-)

SAX er normalt hurtigere end DOM.

XPath er en yderst fleksibel måde at angive dele af et XML dokument på. Men er
næppe performance forbedrende.

Hvis I har andre grunde til at foretrække XML, så kan I jo prøve at lave det med XML
og hvordan det performer.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2004 - 15:20 #5
OK ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2004 - 18:22 #6
??