Avatar billede hmortensen Nybegynder
20. september 2004 - 15:15 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Højde driller

Hejsa

Jeg er ved at lave et design og vil så ha siden til at fylde 100% i højden og uden margin.

Jeg ahr flg kode som ikke virker helt efter hensigten.
Nogle der kan hjælpe ?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="dk" xml:lang="dk">
<head>
<title>...</title>
<style type="text/css">
body{height:100%;margin:0px;}
</style>
</head>

<body>

<table width="751" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-right: 1px solid #000;">
    <tr>
        <td bgcolor="#b1cf15" width="100%" height="100">Logo</td>
    </tr>
    <tr>
        <td bgcolor="#869d10" width="100%" height="20" valign="middle" align="center" style="border-top: 1px solid #000;border-bottom: 1px solid #000;">Menu menu menu</td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="100%" height="100%" valign="top">
            <table width="100%" cellpadding="0" cellspacing="0" border="0">
                <tr>
                    <td bgcolor="#d3d3d3" width="150" valign="top">Her kan der være en menu</td>
                    <td width="451" valign="top" style="border-left: 1px dashed #333333;border-right: 1px dashed #333333;">Noget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en art</td>
                    <td bgcolor="#d3d3d3" width="150" valign="top">Her kan der være en menu</td>
                </tr>
            </table>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td bgcolor="#869d10" width="100%" height="20" valign="middle" align="center" style="border-top: 1px solid #000;border-bottom: 1px solid #000;">Menu menu menu</td>
    </tr>
</table>

</body>
</html>
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 15:33 #1
Avatar billede hmortensen Nybegynder
20. september 2004 - 16:29 #2
Har kigget på det, og jeg kan stadig ikke få det til at virke
Avatar billede knudgert Nybegynder
20. september 2004 - 16:39 #3
Kunne du ikke uploade en testside? Det er meget nemmere at se/rette fejl så.

Men ellers kunne jo starte med at skrive valid kode.
Hvorfor har du valgt at bruge xhtml 1.1 doctype?
(når du nu ikke skriver siden i xhtml 1.1, iøvrigt er doctypen forkert angivet, der er ikke noget, der hedder xhtml 1.1 strict, siden er nærmere skrevet i transitional xhtml 1.0 eller html 4.01
Avatar billede hmortensen Nybegynder
20. september 2004 - 16:49 #4
Avatar billede knudgert Nybegynder
20. september 2004 - 16:56 #5
Hmm - der må være kuk i den validator, har aldrig hørt om strict xhtml 1.1 og som ovenikøbet tillader tags på vej ud, nogen der kan give en forklaring?
http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html
Avatar billede hmortensen Nybegynder
20. september 2004 - 16:58 #6
Hvad mener du med tags på vej ud ?
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 16:59 #7
-- hvis du kigger på fortolkningen af doctypen, kan man også se, at den ik' li'e har forstået den ...

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
  "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

-- så mon ikke den kløjs lidt i det ?-)
Avatar billede knudgert Nybegynder
20. september 2004 - 17:03 #8
Tags der er på vej ud er f.eks. font, bgcolor og align, den slags bruger man css til nu om dage.
Avatar billede knudgert Nybegynder
20. september 2004 - 17:06 #9
Jo, den kløjs i det, men hvordan kan den dog finde på at skrive
This Page Is Valid -//W3C//DTD XHTML 1.1 Strict//EN! og gentager det nedenunder?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
20. september 2004 - 17:07 #10
Ok, nu brokker den sig over bgcolor, width, height.

Hvad skal jeg så skrive istedet ?
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 17:08 #11
style="background-color:#ffffff;width:300px;height:200px;"
Avatar billede knudgert Nybegynder
20. september 2004 - 17:11 #12
Angive det med css, enten inline eller oppe i din css, her i inline:
<td style="width: 100%; height:100%; vertical-align: top">
<td style="background: #d3d3d3; vertical-align: top; width: 150px">
Avatar billede hmortensen Nybegynder
20. september 2004 - 17:15 #13
Vil det så løse mit højde problem, hvis jeg udskifter alle steder ?
Avatar billede knudgert Nybegynder
20. september 2004 - 18:35 #14
Det må komme an på en prøve.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
20. september 2004 - 21:25 #15
Så, nu kan både html og css valideres, og siden virker i firefox, men ikke i ie.

En der kan finde fejlen ?
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 23:44 #16
Sådan som jeg forstår css-standarden bør den td med højde på 100% beregne sin højde udfra det nærmest omkransende element, som har angivet en højde, og det er table-tagget, som også har 100% i højde, og derfor skal tage sin højde fra body, som skal tage sine 100% fra html-elementet, som skal fylde al den til rådighed stående plads !-)

Hvilket jeg tolker som om fejlen faktisk ligger i Mozillas visning ...

Har du prøvet at kigge på mekanikken i de løsninger, jeg har refereret til i første kommentar ?-)

-- de er nemlig også xhtml-kompatible !o]
Avatar billede hmortensen Nybegynder
20. september 2004 - 23:46 #17
De løsninger du har linket til er lavet med div...
Avatar billede hmortensen Nybegynder
20. september 2004 - 23:52 #18
Jeg satte den her i toppen, og nu virker det:
<?xml version="1.1" encoding="iso-8859-1"?>
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 23:53 #19
Ja, netop fordi tables ikke understøtter den slags muligheder på samme måder, men du kan sagtens lave tabeller indeni divs, hvis du ønsker det, hvilket også er illustreret i en af dem !-)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
20. september 2004 - 23:54 #20
Nå, men tak for hjælpen med doctypen, smid nogle svar
Avatar billede kaptajnen_dk Nybegynder
23. september 2004 - 10:00 #21
Her er din koden. jeg har ændret i body og sat margin til 0 både i højden og i viden.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="dk" xml:lang="dk">
<head>
<title>...</title>
</head>

<body leftmargin="0" marginheight="0" marginwidth="0" topmargin="0">

<table width="100%" height="100%" cellpadding="0" cellspacing="0">
    <tr>
        <td bgcolor="#b1cf15" width="100%" height="100%">Logo</td>
    </tr>
    <tr>
        <td bgcolor="#869d10" width="100%" height="20" valign="middle" align="center" style="border-top: 1px solid #000;border-bottom: 1px solid #000;">Menu menu menu</td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="100%" height="100%" valign="top">
            <table width="100%" cellpadding="0" cellspacing="0" border="0">
                <tr>
                    <td bgcolor="#d3d3d3" width="150" valign="top">Her kan der være en menu</td>
                    <td width="451" valign="top" style="border-left: 1px dashed #333333;border-right: 1px dashed #333333;">Noget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en artNoget tekst af en art</td>
                    <td bgcolor="#d3d3d3" width="150" valign="top">Her kan der være en menu</td>
                </tr>
            </table>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td bgcolor="#869d10" width="100%" height="20" valign="middle" align="center" style="border-top: 1px solid #000;border-bottom: 1px solid #000;">Menu menu menu</td>
    </tr>
</table>

</body>
</html>
Avatar billede hmortensen Nybegynder
28. september 2004 - 20:40 #22
knudgert og roenving, smider i ikke lige nogle svar, så jeg kan få lukket ?
Avatar billede roenving Novice
29. september 2004 - 01:22 #23
Oki '-)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. oktober 2004 - 20:37 #24
Nu lukker jeg altå, når knudgert ikke vil vise sig, og roenving ikke kan finde den rigtige radioknap ;)
Avatar billede roenving Novice
03. oktober 2004 - 03:05 #25
*lol*

-- men så går jeg jo rabundus ...

-- men det er helt okay for mig !-)