Avatar billede themann Nybegynder
04. marts 2001 - 12:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

fra mysql til mssql

Hey, jeg har lige et par eller 4 spørgsmål om forskelle mellem mysql og mssql... (funktioner altså)

i mysql kan man bruge noget der hedder DATE_FORMAT(field, \'%Y-%m\') hvad hedder den i mssql ?

kan man få en liste over alle tabelerene i en given db i mssql ?

findes der ikke en referance liste et eller andet sted med alle mssql\'s funktioner og hvad de gør osv. ?

- Mads
Avatar billede blood Nybegynder
04. marts 2001 - 12:27 #1
Jeg kender ikke forskelden for jeg bruger ikke mssql men jo der findes en liste med funktionerne
http://dk.php.net/quickref.php
Avatar billede slash Nybegynder
05. marts 2001 - 15:45 #2
kan man få en liste over alle tabelerene i en given db i mssql ?  --> jo, start din query-analyzer og eksekvér denne stored procedure: sp_tables (virker under mssql 7.0)

der findes et hav af datofunktioner i mssql; dateadd, datediff, datename, datepart --> søg på msdn.microsft.com eller brug books online til sql-serveren --> http://www.microsoft.com/SQL/productinfo/70books.htm (som deslige er et yderst behageligt referenceværk til sql-serveren)

Avatar billede themann Nybegynder
06. marts 2001 - 13:24 #3
jo, start din query-analyzer og eksekvér denne stored procedure: sp_tables (virker under mssql 7.0) <-- kan man ikke gøre det vha. et SQL query??

- Mads

Avatar billede themann Nybegynder
06. marts 2001 - 13:25 #4
da jeg skal bruge det sammen med php... og sql server 2000
Avatar billede slash Nybegynder
06. marts 2001 - 13:25 #5
i asp eller hvad?
Avatar billede slash Nybegynder
06. marts 2001 - 13:26 #6
du skulle kunne gøre det fra php, hvordan ved jeg ikke, sa jeg kun klytter med asp...

men i asp, kalder man sin sp, og sp\'en returnerer så et recordsæt som man bruger på .asp-siden!
Avatar billede themann Nybegynder
06. marts 2001 - 13:31 #7
men hvordan kalder man sådan en sp???
Avatar billede slash Nybegynder
06. marts 2001 - 13:34 #8
en test jeg lavede engang:

soegeStreng = Request.Form(\"soegestreng\")
soegeEmne = Request.Form(\"soegeemne\")
Set cn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
cn.Open \"<dsn>\", \"<uid>\", \"<pwd>\"
sql = \"sp_soeg_tabel \'\"& soegeStreng &\"\', \'\"&soegeEmne&\"\' \"
set rs = cn.Execute(sql)

    if rs.eof = true then
        Response.Write \"Intet opfyldte dine søgekriterier!<br><br>\"
    else
        taeller=0
        while not (rs.eof)
            Response.Write \"<h2>Output:</h2>\" & rs(\"durl\")&\"&nbsp;\"&rs(\"overskrift\")
            rs.movenext
            taeller=taeller+1
        wend
        Response.Write \"Antal results:&nbsp;\"&taeller&\"<br>\"
  end if
%>

<%
rs.close
set rs = nothing
cn.Close
set cn = nothing
Avatar billede themann Nybegynder
06. marts 2001 - 13:38 #9
achmel... altså skal man bare execute en query med denne sql \'sp_tabels tabel_name\' ??
Avatar billede slash Nybegynder
06. marts 2001 - 13:39 #10
jeps, det gør jeg, men der er sgu mange måder at gøre det på, jeg synes min er lettest!
Avatar billede themann Nybegynder
06. marts 2001 - 13:43 #11
danke...