Avatar billede 200 Nybegynder
20. september 2004 - 00:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilket charset er best UTF-8 eller 8859-1

Er det muligt at få en vurdering af hvilket charset er best at bruge. Tænker f.eks på at når Google bruger:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
så var det måske en god idé at gøre det samme.

De fleste bruger nok <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
men det betyder måske ikke at det er det mest fornuftige ?
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 00:44 #1
Ingen tvivl om, at iso-8859-1 mere præcis kan bruges på europæiske sider, selvom UTF-8 nok vil klare de almindeligste muligheder ...

Hvis du laver en søgning fra google.dk, vil du se at en søgning simpelthen medsender encodingen, så du kan bare udforme din søgeform, så de samme oplysninger er med ...

http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&q=s%C3%B8ren&meta=

<form action="http://www.google.dk/search" target="_blank">
<input type="hidden" name="hl" value="da">
<input type="hidden" name="ie" value="UTF-8">
<input type="text" name="q" value="" size="50">
<input type="hidden" name="meta" value="">
<input type="submit" name="btnG" value="Søg på Google">
</form>
Avatar billede 200 Nybegynder
20. september 2004 - 02:56 #2
Den vil ikke -
øl
blir til:  ?l

Håber på en løsning :)
Avatar billede 200 Nybegynder
20. september 2004 - 02:59 #3
Der kommer konsekvent et
?
når der skal være:
ø
æ

å

o.s.v.
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 16:31 #4
Googles egen søgeform er (når man skræller tabeller mm. væk !-)

<form action="http://www.google.dk/search" name=f>
      <input type=hidden name=hl value=da>
      <input type=hidden name=ie value="UTF-8">
      <input maxLength=256 size=55 name=q value=""><br>
      <input type=submit value="Google-søgning" name=btnG>
      <input type=submit value="Jeg føler mig heldig" name=btnI><br>
      Søg: <input id=all type=radio name=meta value="" checked><label for=all> på nettet</label>
      <input id=lgr type=radio name=meta value="lr=lang_da" ><label for=lgr> sider på dansk</label>
      <input id=cty type=radio name=meta value="cr=countryDK" ><label for=cty>sider fra Danmark</label></font>
</form>
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2004 - 16:38 #5
Det er sådan set ligegyldigt hvilket tegnsæt du bruger, så længe dine tegnværdier bare passer til tegnsættet.

Det vil sige, at hvis du bruger iso-8859-1 til at skrive en tekst med æøå, så vil det se herrens ud, hvis du prøver at vise det som UTF-8 eller omvendt.

Google skal kunne arbejde med alle mulige sprog, så for dem er der god fornuft i at bruge UTF-8. Hvis du kun arbejder med sprog, hvis bogstaver er dækket ind af iso-8859-1 er der ingen speciel grund til at bruge UTF-8.
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 16:40 #6
Ha, og der var en meget nem kur:

      <input type=hidden name=ie value="iso-8859-1">
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2004 - 16:44 #7
roenving: Er det ikke bare browserne, der normalt vil svare på en form i samme tegnsæt, som de får udleveret den i?
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 16:55 #8
>>sandbox
Den virker, som 200 skriver, ikke på nogen måde, hvis der ikke er overensstemmelse mellem sidens encoding og ie-værdien, som du rigtig gør opmærksom på ...

-- men google har ikke problemer med iso-8859-1, så den kan man bare bruge !-)
Avatar billede 200 Nybegynder
20. september 2004 - 23:14 #9
takker roenving for kommentar og god løsning, men vi mangler et svar :)
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 23:34 #10
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
21. september 2004 - 14:17 #11
-- og tak for point ;~}