Avatar billede 753951 Nybegynder
19. september 2004 - 21:35 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

PC højtalere til tv/dvd-afspiller

davs... jeg har et Creative 6.1 højttaler sæt........ og jeg tænkte om det var mulig at sætte det til mit tv eller dvd-afspiller? det skal brugse når jeg ser dvd....
Alle min højttalere bliver kørt ned i min Sub hvor efter det går 3 kabler fra sub'en til mit lydkort... De 3 kabler.... kan man ikke sætte dem til en dvd-afspiller? eller skal jeg købe3 en forstærke(vile det overhovedet hjælpe?)

på forhånd Tak
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
19. september 2004 - 23:10 #1
Hvis din DVD afspiller har et scart stik (det tror jeg bestemt den har) så kan du tilslutte dine PC højttalere der, via et konverteringsstik.

Det er muligt at du skal skifte de mini jack stik ud som der sidder på PC højttalerne med phono stik, da det typpisk er phono stik der anvendes på scartstik konvertere..
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 13:17 #2
hmm.... forstår det ikke helt
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 13:28 #3
På dette link kan du se benforbindelsen til et scart stik: http://www.abmedia.dk/video/scart.htm

De 3 kabler der kommer ud at din sub, skal jo have signalerne fra uotput på dit TV eller DVD. Du kan købe konverteringsstik som ligner lidt dem du ser på billedet på linket ovenfor, men du bliver højst sansyneligt nød til at lodde nye stik på de 3 kabler fra din sub, da det er mini jack stik hvor der (inden for hifi) normalt anvendes phono stik.
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 13:31 #4
øhh..... lodde?tror nu ikke at jeg vil risikere det!?  er det virkelig ikke lave noget andet jeg kan bruge...
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 13:43 #5
Det bliver halvdyrt hvis du skal købe så mange konverteringsstik, da det pt. er to forskellige verdner du vil koble sammen.

Men jeg har nøjagtigt den samme plan som dig, jeg har bare et Creative 5.1 højttaler sæt.

PC verdnen anvender mini jack stik og hifi/tv verdnen anvender phono stik. TV og PC smælter sammen en dag, og det er i fuld gang, men det kan vi jo ikke vente på.

Dit projekt bliver dyrt hvis ikke du selv vil/kan lodde lidt.

Jeg har ikke set noget som kan gøre det, og som kan købes til formålet.
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 13:47 #6
okay.... men lige en ting...... der er 3 kabler fra subben...... jeg lodde dem så sammen til phone stik..... men så er der jo 3??? hvor skal jeg så sætte dem ind? der er jo kun left og right.... De 3 kabler: Front, Rear, Center - Rear Center - Subwoofer.... skal jeg så købe en forstærker???
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 14:00 #7
Jeg vil tro du får de 3 til at blive til 6 phono stik, da du sikkert har left og right i hver jackstik nu. Phono stik er mono (leder plus skærm).

Men tjek lige om ikke du har phono bøs i din DVD afspiller, det er der ofte.
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 14:00 #8
Forstærkeren er jo indbygget i dit højttalersæt, så det behøver du ikke købe "igen".
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 14:32 #9
1:phone bøs?
2: 6 phono stik.... øh... hvor skal de sidde? uder forstærke er der jo kun plads til 2!
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 14:39 #10
1: bøs betyder "fastmonteret"-hunstik, altså det der evt. sidder på DVD afspilleren.

Havde du nogle bag på din DVD afspiller ?

2: Er der ikke indbygget forstærker i dit Creative 6.1 højttaler sæt ?
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 14:41 #11
nope..... alle omme på subben er minijack og er i brug.... det var derfor jeg spurgte om jeg skulle købe en forstærker
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 14:43 #12
Hvad har du bag på din DVD afspiller ?
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 14:45 #13
Left, Right, video og Coaxial<--hvad betyder det???? (den er sort) alle er i phono stik
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 15:03 #14
Er du så sikker på at din DVD afspilder overhovedet kan håndterer sorround sound ?
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 15:04 #15
det er jo det jeg siger?? skal jeg købe en forstærker og så sætte den til min dvd afspille? ved ikke hvordan man gør, men ved med 100% sikkerhed at man kan det
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 15:12 #16
Hvis ikke din DVD afspiller kan sende sorround signalerne ud at "kassen" så hjælper det jo ikke at købe flere forstærkere, da det der skal forstærkes ikke kan læses ud af DVDen.

Så det første er at skifte DVD afspilleren ud med en der kan håndterer sorround sound, og så kan du tilslutte dit Creative 6.1 højttaler sæt.
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 15:18 #17
det kan ikke passe..... min far har en dvd-afspilller med de sammen udgange.... den er koblet til en forstærker og et anlæg....... og han har sorrund sound.... Skal jeg så også have forstærker og anlæg?
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 15:20 #18
Så skal du have en forstærker der kan generere sorround sound, men det bliver ikke det samme som når det er den sorround sound som filmproducenten har indspillet sine DVDer med.
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 15:21 #19
hmm

men vil det virke?
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 15:26 #20
Ikke hvis du spørger mig. Jeg vil kun have den "udgave" der ligger på skiven.
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 15:27 #21
okay..... hvad ville du anbefale mig at gøre?
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 15:33 #22
Nu kender jeg ikke din "stil", men jeg ville købe en DVD afspilder med sorround udgange (jeg har set de billige til 289.- og 349.- også har dem), og så tilslutte dine PC højttalere.

Det er en billig måde at få en hjemmebio på (en DVD afspiller til 349,- et PC sorround højttaler sæt til ca. 500,-).
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 15:35 #23
ja men..... den jeg har nu... En philips til 1800kr.... fordi DVD-R/DVD-RW og Divx skal jeg have :D så er det da lidt spild....
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 15:42 #24
Ja så er det pludseligt en dyr løsning, jeg har det lige modsat. Jeg købte en Kiss for længe siden med sorround men uden mulighed for Divx.

Ja, det er synd at smide den på loftet.
Avatar billede 753951 Nybegynder
20. september 2004 - 15:44 #25
hmm.... så har jeg den sure løsning..... kan sætte min dvd-afspille til min pc(har tv-kort) og så bare bruge pc højtalerene på den måde.... min min pc er ikke lydløs... lidt surt
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
20. september 2004 - 15:47 #26
Tja det er jo ikke en fed løsning, men en mulighed.
Avatar billede 753951 Nybegynder
25. september 2004 - 16:05 #27
hmm lukker
Avatar billede jannikmunk Nybegynder
25. september 2004 - 16:09 #28
Hvem gav du så point ?