Avatar billede tosssen Nybegynder
18. september 2004 - 18:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Info om bruger

Hej!

Jeg ønsker at opsamle så meget statistik, som muligt om de brugere, som bruger min java webstart applikation. Jeg ved at jeg kan få noget info fra System.getProperties(), men er det muligt at hente yderligere info, som fx hvilket land de kommer fra, evt. ip-adresse og lignende? Muligvis MAC-adresse, idet denne er mere entydig end ip-adresser (en bruger på samme maskine kan jo skifte ip-adresse). Jeg ønsker så vidt muligt at holde min kode platform uafhængig. Jeg giver 10 points for hver ny brugerinfo I kan give mig.

På forhånd tak,

Søren
Avatar billede tosssen Nybegynder
18. september 2004 - 18:27 #1
Jeg giver også points for et godt bud på entydig identifikation af brugere. Jeg håber ikke det er nødvendigt at lave et login system til applikationen for at opnå dette.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2004 - 19:24 #2
Du kan hente IP adresse og host navn i ren Java.

(java.net.NetworkInterface og java.net.InetAddress)

MAC adresse, og serienumre på diverse hardware vil kræne JNI og dermed
platform specifikt (jeg ved heller ikke om JWS understøtter JNI !).

Der findes databaser med IP adresse -> land (de gratis kan vel klare ca.
90-95% nøjagtighed - dem der er rigtigt gode er hundedyre).

Applikationen skal vel så sende info til din server via f.eks. HTTP POST.

Og oversættelse fra IP til land kan så ske der.
Avatar billede tosssen Nybegynder
18. september 2004 - 19:29 #3
JWS understøtter JNI, men det vil stadig kræve at jeg så skriver min kode separat til hver platform, hvilket ikke skulle være strengt nødvendigt.
Tak for dine tips - jeg vil mene du har sparet 30 points sammen der.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2004 - 19:46 #4
JNI vil være slemt. Den slags kode er ikke angivet i ANSI/ISO C/C++ d.v.s.
at du skal skrive forskellig kode til hver platform. Og så skal du have
den pågældende platform for at kunne builde. Håbløst.

Et alternativ. Test på OS med System.getProperty og fyr en OS specifik
kommando af med Runtime.getRunetime().exec() og læs output og pars det
for de mest gængse platforme.

(windows ipconfig/all linux ifconfig etc.)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2004 - 19:47 #5
Problemet med IP adresse er ikke kun DHCP brugere men også alle
dem bag NAT - der må jo være millioner med 192.168.1.x !
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2004 - 15:32 #6
ok ?