Avatar billede anthony Nybegynder
18. september 2004 - 16:32 Der er 12 kommentarer

Flytning af database fra MS SQL til MSDE

Hej!

Jeg har en MS SQL server kørende som backend for et intranet-system. Grundet manglende licens skal jeg i midlertid have flyttet systemet over at køre på en MSDE i stedet. IntraNet-systemet kan fint afvikles med en MSDE, men hvordan flytter jeg lige mine data fra MS SQL'en til min MSDE?

Med venlig hilsen

Anthony
Avatar billede snepnet Nybegynder
18. september 2004 - 16:35 #1
kan du ikke bare detache på din MS SQL, og retache filerne på din MSDE ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2004 - 16:41 #2
Jeg ville nok lave en BACKUP på den gamle og en RESTORE på den nye.
Avatar billede snepnet Nybegynder
18. september 2004 - 16:46 #3
ok.... hvorfor ville du ikke bare tage en kopi af filerne inde retach ?
jeg er ikke den admin-nisse.... jeg synes bare det er vældig enkelt at tage fat i filerne... er det uhendsigtsmæssigt ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2004 - 16:55 #4
Ikke uhensigtsmæssigt.

Men det er en low level funktion. Og jeg vil ikke garantere for at
MSDE kan spise en fuld SQLServer log. Eller hvis nu de er på forskellige
patch levels. Eller noget helt tredie.

Backup og restore af data virker mere sikkert på mig.

Men jeg er heller ikke DBA, så ... !
Avatar billede snepnet Nybegynder
18. september 2004 - 17:02 #5
ok :o)

jeg tror nok de restriktioner der ligger i en MSDE er noget med antallet af samtidige connections, og størrelsen på basen - men grænsen for det sidste ligger helt oppe på 2GB så vidt jeg ved... Så det er jo lidt af en base der skal til hvis det skal kikse på den konto.

jeg mener jeg har prøvet at lave attach/retach fra en non-sp3 til en sp3, men jeg er egentlig ikke 100 på det.

du kan jo prøve begge dele anthony... så blive vi allesammen klogere :o)

mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2004 - 17:15 #6
Jeg skal understrege at jeg ikke har nogen grund til at tro at det giver
problemer. Men da jeg ikke kan forestille mig at der er disk eller CPU
forbrugs mæssige årsager til ikek at vælge BACKUp og RESTORE, så ville jeg
altid vælge den p.g.a. mindre risiko.
Avatar billede snepnet Nybegynder
18. september 2004 - 17:16 #7
ok
Avatar billede anthony Nybegynder
18. september 2004 - 18:28 #8
Hvordan attacher jeg en database i MSDE?
Avatar billede snepnet Nybegynder
18. september 2004 - 19:09 #9
du kan gøre det pr. commando, men hvis du i forvejen har installeret client-tools, kan du gøre det med enterprise-manageren.
højreklik på databasen, vælg all tasks og detach...

Du kan så logge på msde-en, højreklikke på selve serveren, vælge all tasks og retach database.... hvorefter du henviser til database-filen.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2004 - 19:13 #10
Ellers OSQL og kommando linie.

Eksempler fra docs:

EXEC sp_detach_db 'pubs', 'true'

EXEC sp_attach_db @dbname = N'pubs',
    @filename1 = N'c:\mssql7\data\pubs.mdf',
    @filename2 = N'c:\mssql7\data\pubs_log.ldf'
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2004 - 18:30 #11
anthony>

Tid at få afsluttet spørgsmålet ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2004 - 18:30 #12
og et svar fra mig såfremt jeg måtte have hjulpet