Avatar billede olekristensen.com Nybegynder
17. september 2004 - 12:22 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

MACRO dokumentation

Er der nogen der ligger inde med noget dokumentation til det sprog der bliver brugt til at kode makroer i XAL?

Alt andet relateret til programmeringen af makroer i XAL har også interesse.

På forhånd tak

Ole Kristensen
Avatar billede dma Nybegynder
17. september 2004 - 12:42 #1
Macroer er "stumper" af XAL kode og dermed ikke et særskilt sprog i forhold til XAL. Teknisk set pakkes macroen ud når en kørsel, rapport eller form oversættes, så i den forstand er en macro bare en måde at genbruge noget kode på en smart måde.

Macroer kan anvende parametre m.m.

F.eks. macroen #ADD:
SET %1 = (%1) + (%2)

%1 er første parameter, %2 anden parameter osv.

#ADD(&T,&X) vil altså være nøjagtig det samme som at skrive:

SET &T = (&T) + (&X)

Macroerne kan ligge som macrobiblioteker, dvs. samlinger af macroer. For at få adgang til dem, skal man i starten af en kørsel skrive:

#MacroLoad([Macrobibliotek]), f.eks. #MacroLoad(Funktioner)

Alt indenfor #LocalMacro.  #EndMacro hører til macroen

Andre macroer i oversigten er selvstændige macroer, som f.eks. ovennævnte #ADD.

Du kan også definere Macroer i din kørsel, form, rapport som så kun gælde der. Det gøres ved at skrive:

#LocalMacro.[Navn]
[kode]
#EndMacro

Du kan læse mere i den tekniske dokumentation som ligger som PDF filer i et bibliotek under dit C5 bibliotek. Det efter alt hvad jeg ved det eneste der findes. Har kan du også læse mere om macrodirektiver (#IF.EMPTY, #DEFINE osv.) som er mere avancerede værktøjer.
Avatar billede olekristensen.com Nybegynder
17. september 2004 - 12:53 #2
Hej DMA, og tak for dit svar!

Det bragte mig lidt tættere på en forståelse af det her system.

Jeg sidder som ekstern udvikler, og skal lave et system til et firma der anvender XAL. Derfor har jeg ikke umiddelbart adgang til pdf-filerne..

Er det noget der kan skaffes andetsteds?

-Ole
Avatar billede dma Nybegynder
17. september 2004 - 13:06 #3
Lad mig få din e-mail eller skriv til mig på dma@dmaconsult.dk