Avatar billede slapstick Nybegynder
17. september 2004 - 10:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

problem med createobject funktionen

jeg har det her kode

Private Sub Command1_Click()

    Set powerx = CreateObject("XPOINT.XPointCtrl.3.1")

        powerx.Left = 360
        powerx.Top = 400
        powerx.Height = 1000
        powerx.Width = 1000

    Set powerx = Nothing

End Sub

men den siger object doesnt support this property or method
ved top, left, height, width properties

nogen der ved hvorfor? og hvordan jeg så ska angi størrelse og position
Avatar billede locturian Nybegynder
17. september 2004 - 10:35 #1
Tjeck manualen for det pågældende object, og sikre dig at du har en refference til det i dit program...
Avatar billede slapstick Nybegynder
17. september 2004 - 10:52 #2
ja der sku meget gerne være de properties i kontrollen

hmm jeg har måske en ide til hvad det ka være
kan man overhovedet instantiere en visuel kontrol på den måde?
Avatar billede sion Nybegynder
19. september 2004 - 15:46 #3
Hvad har du oprettet "powerx" som? Et objekt?
Avatar billede slapstick Nybegynder
23. september 2004 - 16:00 #4
eh ja som kan ses ovenover er det oprettet som et objekt med CreateObject
Avatar billede sion Nybegynder
23. september 2004 - 16:39 #5
Nej, det kan man ikke se. Man kan se at du sætter "powerx" til et objekt af typen "XPOINT.XPointCtrl.3.1", men du har ikke defineret eller oprettet "powerx" som en variable.

Først og fremmest skal du oprette en reference til dll'en, hvis det er muligt. Du definerer objectet "late-bound", hvilket er omtrent 3500% langsommere end at benytte en reference (http://www.persistentrealities.com/vbfibre/index.php?category=3&item=18&t=vbfibre).

Hvis det ikke er muligt, burde følgende kode virke:

Dim powerx as Object
Set powerx = CreateObject("XPOINT.XPointCtrl.3.1")

powerx.Left = 360
powerx.Top = 400
powerx.Height = 1000
powerx.Width = 1000

Set powerx = Nothing

Hvis det stadig ikke virker, så forsøger du at sætte egenskaber som det pågældende objekt ikke har, eller også har du defineret objektet forkert i CreateObject().
Avatar billede slapstick Nybegynder
23. september 2004 - 16:52 #6
ah ok på den måde det må du sgu undskylde
Avatar billede slapstick Nybegynder
23. september 2004 - 17:01 #7
ok så fik jeg det til at spilel takker ! :)
Avatar billede sion Nybegynder
23. september 2004 - 17:02 #8
No problemo. Har du fået det til at virke?
Det er faktisk meget muligt at man ikke kan oprette visuelle komponeneter vha. CreateObject(), jeg har i hvert fald aldrig set det gjort. Jeg er ret sikker på at det ikke kan lade sig gøre.
Hvis det er en komponent skal du tilføje det ved at trykke [CONTROL]+[T] inde i dit Visual Basic projekt. Du skal så vælge komponenten, og kan herefter smide den ind på din form. Hvis komponenten ikke er på listen er den muligvis ikke registeret. Det gør du med kommandoen 'regsvr32 "sti_til_komponent"' i en DOS-prompt.

Selv hvis vi nu antager at man kunne oprette visuelle komponenter vha. CreateObject(), så ville det nok ikke være hensigtsmæssigt at bruge "Set powerx = Nothing" :P