Avatar billede lbaad Nybegynder
17. september 2004 - 09:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Mange dirty buffers

Hej eksperter

Jeg har lige opgraderet min oracle 8i base til 9i.
Jeg har imidlertidig et problem med dirty buffers. Der er ekstrem mange, og der er som om, at basen ikke kan følge med.
Jeg har tilføjet 8 DBWr, men resultatet er stadig det samme.

Er der nogen der kan komme på noget, som jeg kan tjekke/gøre, for at forbedre min situation??

Mvh
Lars
Avatar billede teepee Nybegynder
17. september 2004 - 10:28 #1
Hvad hedder den parameter som du har sat til 8?
Avatar billede teepee Nybegynder
17. september 2004 - 10:34 #2
Iøvrigt, der står ikke noget i alert.log om det?
Avatar billede lbaad Nybegynder
17. september 2004 - 10:54 #3
Det er db_writer_processes parameteren jeg har sat til 8

Der står ikke noget umiddelbart om det.
Avatar billede jgammelg Nybegynder
23. september 2004 - 10:01 #4
Hvordan ved du at du har mange dirty buffers ( statspack ?)
Det kan være at det er din log_buffer der er for lille...
alter system set log_buffer = '5242880' scope=spfile  (eller du kan ændre det i init.ora filen, hvis du ikke bruger spfile ).

mvh
Jimmy
Avatar billede lbaad Nybegynder
23. september 2004 - 11:44 #5
Jeg har et script, der undersøger det for mig.
select substr(name,1,25) "Dirty Buffers", value from v$sysstat where name = 'dirty buffers inspected';
Det er det, som jeg bruger.
Avatar billede lbaad Nybegynder
08. oktober 2004 - 14:04 #6
Hvis jeg bruge det script, som du har skrevet, så fordobler jeg min log_buffer med 10 gange. er det sundt???
Avatar billede jgammelg Nybegynder
08. oktober 2004 - 15:11 #7
Ja, du bruger trods alt kun 4.5MB mere memory 500K -> 5MB, så med mindre du kun har 128 eller 256 MB ram... (anbefales IKKE hvis du skal have en nogenlunde fornuftig performance :-) )
mvh
Jimmy
Avatar billede lbaad Nybegynder
08. oktober 2004 - 15:25 #8
OK - det vil jeg så prøve næste gang jeg skal genstarte basen. Det kan jo desværre ikke gøres dynamisk
Avatar billede lbaad Nybegynder
08. november 2004 - 15:10 #9
Nu har jeg haft basen nede at vende, men jeg har ikke ændret noget på basen, for den havde allerede 5242880 i log_buffer.
Er der noget andet, som jeg kan gøre??
Avatar billede lbaad Nybegynder
19. januar 2005 - 11:52 #10
Har endnu ikke fundet ud af hvorfor der er så mange dirty buffers, men basen kører fint alligevel, så jeg lukke spm
Avatar billede lbaad Nybegynder
19. januar 2005 - 11:55 #11
Har endnu ikke fundet ud af hvorfor der er så mange dirty buffers, men basen kører fint alligevel, så jeg lukke spm