Avatar billede wezer Nybegynder
03. marts 2001 - 18:57 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Komme igang med java

Hej folkens. Jeg vil gerne igang med java men jeg kan sq ikke få skidtet til at virke. Jeg ved at man skal compilere dem i DOs promten men af en eller anden årsag virker det ikke.... Jeg har installeret jdk 1.3 men alligevel vel Dos promten ikke compilere. Den skriver \"Forkert kommando eller filnavn\".
Avatar billede netsrac Praktikant
03. marts 2001 - 19:06 #1
Det er fordi du skal gå ind i mappen hvor filen javac ligger.
Avatar billede netsrac Praktikant
03. marts 2001 - 19:06 #2
altså javac.exe
Avatar billede netsrac Praktikant
03. marts 2001 - 19:07 #3
Du kan også skrive

c:\\jdk1.3\\bin\\javac.exe dinfil.java

Forudsat at jdk ligger i den mappe
Avatar billede monz Nybegynder
03. marts 2001 - 19:11 #4
Tilføj <jdk bibliotek>\\bin til din PATH, så er du fri for at skulle taste hele stien hvergang du skal kompilere (javac.exe) og kører (java.exe) dine programmer.

/Anders
Avatar billede netsrac Praktikant
03. marts 2001 - 19:13 #5
Ja du kan også sætte den i PATH, det gør du i c:\\autoexec.bat
Avatar billede wezer Nybegynder
03. marts 2001 - 19:14 #6
hmmm det jeg har gjort er at oprette et bibliotek der hedder c:\\java\\ hvor jeg saver mine filer i. Så kopierede jeg javac.exe over i det bibliotek, og så skete der lidt. Men nu melder dospromten en ny fejl : Exception in thread \"main\" java.lang.NoClassDefFoundError: sun/tools/javac/main
Avatar billede wezer Nybegynder
03. marts 2001 - 19:17 #7
Og hvordan sætter jeg lige den der path?
Avatar billede netsrac Praktikant
03. marts 2001 - 19:20 #8
Du må ikke flytte javac filen så kan den ikke finde de forskellige classes.

Skriv

PATH =\"c:\\jdk1.3\\bin\"

i autoexec.bat
Avatar billede netsrac Praktikant
03. marts 2001 - 19:21 #9
bare:

PATH = c:\\jdk1.3\\bin

Avatar billede wezer Nybegynder
03. marts 2001 - 19:42 #10
well at adde den linje hjælper ikke. jeg har added den linje til min autoexec.bat fil så den nu indeholder linjen PATH = C:\\jdk1.3\\bin

Når jeg så står i biblioteket c:\\java\\ og skriver javac MinKlasse.java så giver den samme fejl som i starten \"Forkert kommando eller filnavn\".
Avatar billede netsrac Praktikant
03. marts 2001 - 19:42 #11
Har du genstartet efter at du tilføje linjen ?
Avatar billede netsrac Praktikant
03. marts 2001 - 19:43 #12
Du skal også være sikker på at jdk ligger i den mappe, det jeg har skrevet er bare standard.
Avatar billede wezer Nybegynder
03. marts 2001 - 19:45 #13
well java.exe ligger rigtigt nok i den mappe så den er god nok. Nej jeg har ikke prøver at reboote så det prøver jeg lige.
Avatar billede wezer Nybegynder
03. marts 2001 - 20:13 #14
Well det ser sq ud til at virke:) Det gav 4 fejl så må det jo virke:P Well rigtigt mange tak for en god hjælp:) Du får alle poitsene Netscac
Avatar billede netsrac Praktikant
03. marts 2001 - 20:17 #15
Det var så lidt :-)