Avatar billede zitzo Nybegynder
16. september 2004 - 20:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

GetImageSize med remote billed url

Jeg er igang med at lave et script som tjekker en streng for billed url'er. Hvis der er en sådan, skal den smide img tag rundt om, også videre... Dette virker også fint. Men min hjemmeside vil jo bliver deform hvis der bliver linket til et billeder som er for store.

Derfor vil jeg have størrelsen på billedet. Getimagesize skulle være svaret. Det er det også hvis der drejer sig om lokale billeder, men ikke hvis der er billeder fra andre servere. Dette undre mig da det skulle være muligt at bruge remote url'er siden PHP 4.0.5 eller noget den stil. Jeg bruger B-One webhotel som nu kører med PHP 4.2.2 så det burde spille.

Jeg har forsøgt med en anden løsning. At gå ind og bruge fopen og lave en createimagefromstring og derved finde ImageX og Y. Det kan jeg hellerikke få lov til.

Konklusionen er når jeg bruger getimagesize får jeg "Unable to open billed_url" og når jeg bruger fopen får jeg "No such file or dir"...wtf!

Er der nogen der kender til problemet, og er der nogen der har en løsning... det ville sq være dejligt.

//zitzo
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. september 2004 - 20:12 #1
remote url er efter sigende ikke tilladt hos b-one. Een løsning ville måske være at skifte udbyder??
Avatar billede zitzo Nybegynder
16. september 2004 - 20:16 #2
hmm det kunne være det var en ide. har tidligere haft rimlig ville problemer med dem, de ville ikke hjælpe med at finde en backup af en tabel i databasen som var fucked. Efter et par dage hvor jeg skrev til dem flere gange om dagen, skrev de til mig at nu havde det overskrevet backup'en. Der røg lige 1½ års opbygning af den tabel. Så akn jeg lærer at tage backup selv... hehe
Avatar billede zitzo Nybegynder
16. september 2004 - 20:17 #3
Men hvis jeg skriver den fulde url til en fil der ligger lokalt fejler den også... der er noget lunket ved det
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. september 2004 - 20:20 #4
Du kan ikke bruge url-er, remote eller lokale. "Remote" url er for så vidt
en forkert betegnelse. Du kan derimod sikkert bruge et filnavn, og så er det som
det skal være.

At hente billedet før du viser siden ville også gøre din side (lidt) landsommere.

Ja, man lærer at tage backup. Dem der mister data, uden at have en backup,
har nu heller ingen vigtige data...
Avatar billede zitzo Nybegynder
16. september 2004 - 20:27 #5
Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal hente filen. Det første jeg tænker er fopen... og det måtte jeg jo hellerikke?!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. september 2004 - 20:29 #6
"hente filen"?? - du må gerne bruge fopen på lokale filer, blot du ikke bruger en
url til at nå dem. Du kan ikke på b-one (hvis de vedvarende rygter taler sandt)
hente en fil på en anden server. Glem bare det.
Avatar billede zitzo Nybegynder
16. september 2004 - 20:37 #7
hmm ok... det er sq for tyndt. Jeg bliver mere og mere træt af b-one.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. september 2004 - 20:41 #8
1) b-one har aldrig lovet dig det
2) Det er en funktionalitet, der ikke er nødvendig på almindelige hjemmesider
3) Når du ikke kan, kan andre heller ikke - dermed lidt mindre belastning på serveren
  (eller flere sites, og principielt lavere priser).

Det er såmænd hverken tyndt eller overraskende ;)
Avatar billede zitzo Nybegynder
16. september 2004 - 20:51 #9
Jeg kan hører der ligger lidt mere erfaring bag dine ord, end der gør mine.
Tak for din hjælp, jeg har bare sat billedestørrelsen fast. Så må det forvrænge billederne hvis det de er mindre eller større en 200px i bredden :P
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. september 2004 - 20:54 #10
Kan du ikke nøjes med at sætte bredde fast til 200px? Så plejer højden at tilpasse sig
så billderne ikke bliver forvrænget.
Avatar billede zitzo Nybegynder
16. september 2004 - 20:58 #11
jo det er også det jeg har gjort... men hvis billedet er mindre en 200 vil det bliver forstørret og det er ikke så pænt
Avatar billede zitzo Nybegynder
16. september 2004 - 21:38 #12
Jeg svare lige på min egen tråd :)

Svar: ZitZo det ka man ik!