Avatar billede mshh Nybegynder
15. september 2004 - 19:47 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan jeg i Excel udvælge noget ud fra en datoafgrænsning?

Har oprettet et lille simpel regnskab i Excel.

Her 2 ark
[Bilag]:
Her indtastes bilagene. En af kolonnerne indeholder et kontonummer, som derved entydigt fortæller hvad bilaget vedrører. Fx. varekøb eller porto.
[Regnskab]:
På dette ark sker der så et sammentræk af posterne. Fx bliver varekøb sammenlagt. Hertil bruger jeg denne formel:
(SUM.HVIS(Bilag!$E$6:$E$1000;A40;Bilag!$G$6:$G$1000)

Jeg vil gerne udvide formlen på [Regnskab] således, at den også spørger på en dato. Jeg vil gerne kunne oprette 2 celler på [Regnskab], hvor jeg kan indsætte start og slutdato for en periode, og så kun få sammentalt de bilag, der vedrører denne periode.

Datoen står i [Bilag] i en selvstændig celle, som der kan spørges på.

Hvordan kan jeg gøre det?
Avatar billede bak Seniormester
15. september 2004 - 22:19 #1
startdato i A41, slutdato i A42, Datakolonnen er i [Bilag] kolonne F
=SUMPRODUKT((Bilag!$F$6:$F$1000>=A41)*(Bilag!$F$6:$F$1000<=A42)*(Bilag!$G$6:$G$1000))
Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
16. september 2004 - 15:42 #2
er det ikke nemmere at lave regnskabet som en pivottabel i stedet for?
Avatar billede mshh Nybegynder
16. september 2004 - 16:46 #3
[Lise] --> Pivottabel... måske!? Men det har jeg ikke forstand på. Kan du uddybe det lidt?
Avatar billede mshh Nybegynder
16. september 2004 - 16:57 #4
[Bak] --> Men din formel så mister jeg jo opslag på kontonummer som hentes i [Regnskab] i celle A40?!
Avatar billede mshh Nybegynder
16. september 2004 - 17:12 #5
[Bak]--> Kan se at jeg har skrevet forkert omkring den nuværende formel.

Den er korrekt: -(SUM.HVIS(Bilag!$E$6:$E$1000;$A16;Bilag!$G$6:$G$1000)-SUM.HVIS(Bilag!$E$6:$E$1000;$A16;Bilag!$H$6:$H$1000))

Det som den gør, er at den sammenholder A16 i [regnskab] som indeholder kontonummeret med den tilsvarende kolonne i [bilag]. Hvis det er opfyldt tæller den beløbene sammen i plus og trækker beløbene fra i minus. Derfor er den opdelt i 2 dele.
Avatar billede bak Seniormester
16. september 2004 - 21:41 #6
Forudsætninger :
Konto i A40, startdato i A41, slutdato i A42, Kontokolonne i [Bilag] kolonne E, Datakolonnen er i [Bilag] kolonne F

=SUMPRODUKT(Bilag!$E$6:$E$1000=A40)*(Bilag!$F$6:$F$1000>=A41)*(Bilag!$F$6:$F$1000<=A42)*((Bilag!$G$6:$G$1000)+(Bilag!$H$6:$H$1000*-1))
Avatar billede mshh Nybegynder
17. september 2004 - 15:42 #7
--> Bak Din formel giver 0!
=SUMPRODUKT(Bilag!$E$6:$E$1000=A6)*(Bilag!$A$6:$A$1000>=C2)*(Bilag!$A$6:$A$1000<=D2)*((Bilag!$G$6:$G$1000)+(Bilag!$H$6:$H$1000*-1))

Datoformat i [bilag] og [regnskab] er opsat ens, så det er ikke derfor!?

Ved ikke om man kan "opdele" formlen i bidder og på den måde fejlsøge den?
Avatar billede bak Seniormester
17. september 2004 - 16:53 #8
den virker fint med mine data.
du er velkommen til at sende et udsnit af dit regneark til
excel snabela tbdl.dk
Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
18. september 2004 - 13:37 #9
Ja, undskyld ventetiden.  Pivottabeller er meget enkle at bruge. Start med at marker alle dine data. Tryk derefter på data i menulinjen og vælg pivottabeller og diagrammer. hvis du bruger en nyere Ecxel skal du derefter bare sikre dig at det er de rigtige data Excel vil bruge, og derefter trykke OK. Du får så en tabel hvor du ved hjælp af træk og slip kan udforme din tabel som det passer dig og let kan opdatere. Du kan også gruppere dine datoer til måneder eller andet hvis du har brug for det.
Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
18. september 2004 - 14:04 #10
Endnu en god tilng ved pivottabeller er at hvis man dobbeltklikker på et tal i tabellen får man dens bestanddele (altså de poster den er kommet af) dvs. hvis du tager data helt fra finansposterne, kan du lave en tabel med konti på den ene led og måneder / datoer på den anden led. du har dermed summen for den enkelte konto den enkelte måned. Dobbeltklikker du på et tal får du enkeltposterne som summen består af. Dette er MEGET godt til analyseformål!!!
Avatar billede mshh Nybegynder
19. september 2004 - 17:21 #11
Bak --> Har du oprettet formlen i et regneark? Kan du så ikke maile det regneark til mih snabela tdcspace.dk.
Så kan jeg prøve om jeg kan gennemskue, hvad jeg gør forkert i mit regneark?
Avatar billede bak Seniormester
20. september 2004 - 11:37 #12
eksempel sendt
Avatar billede mshh Nybegynder
20. september 2004 - 19:37 #13
Bak --> DET VIRKER!
Hvorfor det ikke virkede før ved jeg ikke, men det er jo sådan set også underordnet :-)
Jeg kan bare ikke give dig point....!?
Avatar billede bak Seniormester
20. september 2004 - 19:40 #14
det kan du nu hvor jeg har lagt et svar :-)
Avatar billede mshh Nybegynder
20. september 2004 - 19:45 #15
Tak for hjælpen!