Avatar billede lsskaarup Nybegynder
15. september 2004 - 15:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lægge hver 6. kolonne sammen

Jeg vil godt kunne lægge hver 6. kolonne sammen, men på en smart måde, så jeg ikke skal skrive hver celles reference. Der må være en funktion, som siger sum(kolonne;6), altså en som tager en start kolonne pg så hver 6. og lægger dem sammen.
Avatar billede alicevv Nybegynder
15. september 2004 - 18:07 #1
Her er en lille Makro der i F10, L10 og R10 viser resultatet der står i række 1 til 9.

Sub MakroSUM()
'

    Range("F10").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=SUM(R[-9]C:R[-1]C)"
    Range("L10").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=SUM(R[-9]C:R[-1]C)"
    Range("R10").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=SUM(R[-9]C:R[-1]C)"

    Range("A1").Select
End Sub
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
15. september 2004 - 20:28 #2
Øh, den kan jeg ikke lige få til at virke, men jeg tror heller ikke det er præcist det jeg er ude efter. Jeg har en kolonne med f.eks. 10 tal, og dem får jeg lagt samme i celle nr. 11, som jo så er resultatet. Dette gør jeg så igen 6 kolonner længere henne, osv osv osv. Det vil sige at jeg har resultaterne og kan også godt lægge dem sammen sådan =A10+G10+...., MEN jeg søger en funktion, hvor man kan kan sige noget lignede dette, forestiller jeg mig, =funktion(rækkenr som skal bruges til udregning; startkolonne; hvor mange overspringskolonner). Så den med indhold kunne se f.eks. sådanne ud: =funktion(10; A; 6). Er dette muligt?
Avatar billede kabbak Professor
16. september 2004 - 01:09 #3
Public Function SpringSum(Første As Range, SpringCol As Integer, AntalCol As Integer) As Variant
Dim TempVal As Variant
Application.Volatile
rw = Første.Row
col = Første.Column + SpringCol
TempVal = Første.Value
For I = 1 To AntalCol - 1
TempVal = TempVal + Cells(rw, col)
col = col + SpringCol
Next
SpringSum = TempVal
End Function

Første = første celle

SpringCol = Hvor mange kolonner til næste

AntalCol = hvor mange gange skal springes

eks.

=SpringSum(B4;6;16)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
28. september 2004 - 15:08 #4
Jeps, kabbak. Det virker, ligger du et svar
Avatar billede kabbak Professor
28. september 2004 - 15:25 #5
Et svar ;-))
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
29. september 2004 - 13:30 #6
Øh, jeg har lige et lille ekstra spørgsmål. Jeg har en kollega som jeg lige skulle hjælpe med denne makro også, men vi kan ikke få den til at køre på regnearket.

Vi vælger at åbne med makro. Men Excel kan ikke finde funktionen når vi indtaster den. Den kommer med fejlmeddelelsen #navn. Den ligger dog godt nok i editoren, men den bliver bare lide som ikke fundet når den skal bruges, hvad kan det skyldes?
Avatar billede kabbak Professor
29. september 2004 - 20:47 #7
Har i husket at det er i et modul den skal være, og ikke i ThisWorkbook eller arkmodulerne.

Kan i se den under brugerdefinerede makroer. ?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
30. september 2004 - 06:28 #8
Nej, det er derfor, takker.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
20. oktober 2004 - 11:30 #9
Hej Kabbak

Jeg tænkte, hvorfor er det lige den skal ligge under modul og ikke de andre steder?
Avatar billede kabbak Professor
20. oktober 2004 - 12:03 #10
Alle funktioner skal ligge under et modul, fordi ellers virker den ikke i alle ark.
Hvis den ligger i et arkmodul virker den kun i dette ark, og skal kaldes med arknavn + funktionsnavn