Avatar billede emmek Nybegynder
15. september 2004 - 14:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

typecasting eller?

Jeg har googlet en del efter typecasting på nettet, men det eneste jeg kan finde er den der med at
"en string bliver automatisk castet til en integer eller float som det er nødvendigt".

Nu er problemet imidlertid bare det at jeg har brug for at hente et form-element, udfra dets navn fra en form hvor jeg har adskillige hundrede formelementer.

Ud fra navnet ved funktionen om det er en checkbox, hidden eller hvad det nu måtte være..

Jeg gør noget i stil med følgende:
id="1dk35yk";
var checkbox = document.getElementById('flaf' + id);
//Hvor jeg ved at elementet flaf1dk35yk findes, og at det er et
//checkbox form element.
alert('checkbox flaf' + id + ' is ' + checkbox.checked );

Men jeg får at vide at checkbox ikke har nogle properties..

Er der alternative måder for at hente formelementer, som bevarer deres properties, eller skal de på en eller anden måde typecastes til at være af den rigtige type?
Avatar billede roenving Novice
15. september 2004 - 14:41 #1
Men en checkbox er jo et form-element, som man ikke nødvendigvis giver et id, oftest har den et navn ...

-- og har du måske flere af dem, så det er et array du får returneret ?-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. september 2004 - 14:42 #2
Dette ser da ud til at virke:

<body>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!--
function f() {
  id="1dk35yk";
  var checkbox = document.getElementById('flaf' + id);
  alert('checkbox flaf' + id + ' is ' + checkbox.checked );
}
//-->
</SCRIPT>

<form>
<input type="checkbox" id="flaf1dk35yk">
<input type="button" onclick="f()">
</form>
</body>
Avatar billede emmek Nybegynder
15. september 2004 - 14:42 #3
Måske skulle jeg sige, at det her kun stopper med at virke med Mozilla..
Avatar billede fennec Nybegynder
15. september 2004 - 14:43 #4
Har lige afprøvet dit script, og det virker fint. Er du sikker på at boxen hedder "flaf1dk35yk". Husk JavaScript er casesentive, så der er forskel på "flaf1dk35yk" og "FLAF1dk35yk"
Avatar billede emmek Nybegynder
15. september 2004 - 14:45 #5
Hmm faktisk virker det du lige sendte erik.. jeg har nok dummet mig et eller andet andet sted så..
Avatar billede sbm Nybegynder
15. september 2004 - 14:46 #6
Når du siger form.... Taler vi her om en html <form> som du har submittet, og så skal smage på værdierne? I så fald skal du måske være opmærksom på at checkbox KUN bliver sendt med hvis den der checked. Ellers forekommer den slet ikke i dine parametre.
Avatar billede sbm Nybegynder
15. september 2004 - 14:46 #7
Ahhh never mind then. :-)
Avatar billede emmek Nybegynder
15. september 2004 - 14:53 #8
Det er en ikke afsendt form, hvor jeg laver lidt hurtig validering af form'en.. erik hvis du har lyst kan du kaste et svar, så du kan få lidt point..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. september 2004 - 15:01 #9
Mange tak, men nej, jeg samler slet ikke på point.
Hvad havde du gjort galt?
Avatar billede emmek Nybegynder
15. september 2004 - 15:15 #10
I Java Servlet prepender jeg FormElementers id med deres Form's navn. Jeg manglede at tilføje formens navn..

Servlet'en generer ~4k linjers HTML, med ~400 linjers javaScript kode. Genereret JavaScript kode er altid lidt drilsk for mit vedkommende..
Avatar billede emmek Nybegynder
12. maj 2005 - 11:06 #11
Problem solved - case closed