Avatar billede gekko Nybegynder
15. september 2004 - 13:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til flash knapper i en menu

Hejsa

Jeg har lavet en hjemmeside med en menu til venstre bestående af flash-knapper.

Det er en simpel en af slagsen: når man trækker musen henover skifter teksten til en lidt lysere farve.

Nu vil jeg dog gerne have, at teksten skal blive ved med at have denne lysere farve, når jeg har trykket på den (dvs. så længe jeg er i dette afsnit).
Når jeg så trykker på en anden knap i menuen, skal den første knap selvfølglig skifte tilbage til sin normale farve.

Hvordan gør jeg det på en let måde?

Mvh.
Geks

PS: SMå skridt og forklar venligst - jeg er ret n00b til flash :-)
Avatar billede pyroman Nybegynder
15. september 2004 - 15:47 #1
Du gør det sådan her:

Lav et mc (mc = movieclip) for hver knap. For hvert movieclip gør du sådan her:

- I første frame indsætter du din knap, dette frame kan du trække så det er 5 frames langt (markér frame 5 og tryk F5) - dette bare for overskuelighedens skyld.
- Giv framet label'et "up"
- I andet frame (faktisk frame 6) laver du et nyt tomt keyframe (markér og tryk F7)
Dette giver du labelet "down"
- I dette frame kopierer du "over"-grafikken fra knappen og lægger den her.
- I 1. frame indsætter du i actions: stop();
- På din knap i "up"-framet indsætter du følgende kode:

on(release){
  _parent.selectedBtn.gotoAndStop("up");
  _parent.selectedBtn = this;
  gotoAndStop("down");

  //Den kode der skal udføres ved klik
}

- I parent mc'et (altså i den tidslinie, hvori du vil have dine knapper, kan godt være i hovedstage'n), der indsætter du følgende i første frame:

var selectedBtn;

I stedet for at bruge dine normale button-symboler, bruger du dine knap-mc'er
En god idé er at give dem instance navne - men ikke nødvendigt

Det burde være det
Avatar billede gekko Nybegynder
15. september 2004 - 16:13 #2
Hey Pyro!

Skal jeg kopiere hele min knap ind i mc'et (i up-framen)? Eller bare kopiere knappes "up-frame" ind i mc'ets "up-frame" - og knappens "down" ind i mc'ets "down-frame"?
Avatar billede pallenoc Nybegynder
15. september 2004 - 16:16 #3
En lille bemærkning herude fra sidelinien:
pyroman:
Det var dog en GENIAL måde at lave det på!!! Jeg havde aldrig drømt om det kunne gøres på denne måde. Jeg er selv ret ny i FLASH-universet og til AS er jeg stadig HELT "grøn". En stor rose til dig, pyroman!!!

Mvh
Palle Jensen
Avatar billede gekko Nybegynder
15. september 2004 - 16:17 #4
Ok - jeg fik det til at virke, men nu virker min roll-over effekt ikke mere...? :-/
Men det har du sikkert et easy fix til? :D
Avatar billede gekko Nybegynder
15. september 2004 - 16:36 #5
Hvorfor virker denne her ikke?

on (rollOver) {
    _parent.selectedBtn.gotoAndStop("down");
}
on (rollOut) {
    _parent.selectedBtn.gotoAndStop("up");
Avatar billede pyroman Nybegynder
15. september 2004 - 16:48 #6
Du skal kopiere hele button symbolet ind i "up"-framet - bare træk det fra librariet ind på stage'n. Og så skulle din roll-over effekt stadig gerne virke.

Og den kode du skriver nederst kan du ikke bruge - den ændrer på den valgte knap, der er trykket ned
Avatar billede gekko Nybegynder
15. september 2004 - 16:52 #7
Jeg har gjort præcis, som du sagde - men roll-over effekten virker ikke. Måske annullerer mc'ets "on(release)" den nestede knaps funktioner?
Avatar billede pyroman Nybegynder
15. september 2004 - 16:59 #8
hvis du gjort som jeg har beskrevet så burde du nu have fx et movieclip "Home" med 2 frames: "up" og "down" - i "up" ligger der selve knappen - et button symbol, med grafik i alle fire frames... når man markere denne knap inde i mc'et "Home" og åbner actionspanelet er der følgende kode:

on(release){
  _parent.selectedBtn.gotoAndStop("up");
  _parent.selectedBtn = this;
  gotoAndStop("down");

  //Den kode der skal udføres ved klik
}

så burde det virke... det gør det hos mig i flash mx 2004
Avatar billede gekko Nybegynder
15. september 2004 - 17:01 #9
goddammit! du er en helt! Jeg havde sat dit AS i mc'et ikke i knappen!
Det virker - og du roxer!
Takker mange gange - smid et svar! :-)
Avatar billede pyroman Nybegynder
15. september 2004 - 17:17 #10
var så lidt du! ;)