Avatar billede downshooter Nybegynder
15. september 2004 - 13:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

php/mysql dropdownbox el.l.

Hej eksperster!.
jeg er i gang med et projekt på min skole, hvor jeg så er ramt ind i et problem.
jeg skal have 2 dropdown box's (eller 2 <input type="radio"> hvad i nu mener er smartest) hvor i den første skal jeg vælge mellem 2 ting, (hardware og software) afhængigt af hvilken af punkterne man vælger skal  2. dropdownbox automastisk opdatere og vise,f.eks. ved valg af hardware komme, bundkort, ram, cpu osv.. osv..
håber i forstår hvad jeg mener.
jeg er meget åbent over for andre løsninger end at skulle gemme en liste over de forskellige ting i andet end mysql.
min kode kan ses nedenunder:
ps. jo hurtigere jo bedre da jeg har en deadline og skal følge.

<form action="udfoer.php" method="post" enctype="multipart/form-data">
<input type="hidden" name="referer" value="post_vare">
<div class="frmobj">&nbsp;Overskrift</div> <input type="text" name="overskrift" class="beskrivelse"><br>
<div class="frmobj">&nbsp;Producent</div> <input type="text" name="producent" class="beskrivelse"><br>
<div class="frmobj">&nbsp;Pris</div> <input type="text" name="pris" class="beskrivelse"><br>
<div class="frmobj">&nbsp;Antal varer</div> <input type="text" name="lagerstatus" class="beskrivelse"><br>
<div class="frmobj">&nbsp;Billede</div> <input type="file" name="billede" class="beskrivelse"><br>
</div><br>
<div class="frmobj">&nbsp;Beskrivelse</div><textarea name="beskrivelse" rows="10" cols="0" style="width: 300px" class="textarea"></textarea><br><br>
<div class="frmobj">&nbsp;</div>
<input class="submit" type="submit" value="Send">
</form>

<?
//skaber forbindelse med mysql serveren
$conn = mysql_connect("localhost","admin","123456");

//angiver databasen
mysql_select_db("db_vare");

$dropdown1 = $_POST["type"];
$dropdown2 = $_POST["kategori"];
$overskrift = $_POST["overskrift"];
$producent = $_POST["producent"];
$pris = $_POST["pris"];
$lagerstatus = $_POST["lagerstatus"];
$billede = $_POST["billede"];
$beskrivelse = $_POST["beskrivelse"];

//indsæter værdierne
$indsaet = MYSQL_QUERY("INSERT INTO vare_tabel (va_id, va_type, va_kategori, va_overskrift, va_producent, va_pris, va_lagerstatus, va_billeder, va_beskrivelse)".
  "VALUES ('', '$va_type', '$va_kategori', '$overskrift', '$producent', '$pris', '$lagerstatus', '$billede', '$beskrivelse')");
?>
Avatar billede downshooter Nybegynder
15. september 2004 - 13:12 #1
staveplade til mig eksperter* :)
Avatar billede morteeart Nybegynder
15. september 2004 - 13:14 #2
tror at det ville være smartest at bruge javascript hvis de forskellge inputs skal være afhæninge af hinanden.

at bruge php/mysql til at behandle data'en er fint nok
Avatar billede downshooter Nybegynder
15. september 2004 - 13:15 #3
jeg glemte at skrive at jeg vil se kode ! :)
Avatar billede sostack Nybegynder
15. september 2004 - 14:04 #4
<?php
$drop1 = Array("hardware", "software");
$hardware = Array("Bundkort", "Lydkort", "Grafikkort");
$software = Array("MS_XP_PRO", "MS_XP_HOME", "Office_2003");
/*
De 3 Arrays herover, kan komme fra en database,
istedet for at være defineret her.
*/

echo "<form action='" . $_SERVER["PHP_SELF"] . "' method='POST'>\n";
echo "<SELECT name='drop1' onChange='submit();'>\n";
echo "<OPTION VALUE='' SELECTED>Vælg en kategori</OPTION>\n";
foreach($drop1 AS $drop)
{
    if($_REQUEST["drop1"] == $drop)
    {
        echo "<OPTION VALUE='$drop' SELECTED>$drop</OPTION>\n";
    } else {
        echo "<OPTION VALUE='$drop'>$drop</OPTION>\n";
    }
echo "</SELECT>";

SWITCH($_REQUEST["drop1"])
{
    CASE "hardware":
        echo "<SELECT name='drop2'>\n";
        echo "<OPTION VALUE='' SELECTED>Vælg hardware</OPTION>\n";
        foreach($hardware AS $hwdrop)
        {
            echo "<OPTION VALUE='$hwdrop'>$hwdrop</OPTION>\n";
        }
        echo "</SELECT>";
    BREAK;
    CASE "software":
        echo "<SELECT name='drop2'>\n";
        echo "<OPTION VALUE='' SELECTED>Vælg software</OPTION>\n";
        foreach($software AS $swdrop)
        {
            echo "<OPTION VALUE='$swdrop'>$swdrop</OPTION>\n";
        }
        echo "</SELECT>";
    BREAK;
}
echo "</form>";
?>

//sostack
Avatar billede downshooter Nybegynder
15. september 2004 - 14:09 #5
sostack det ser godt ud jeg vil lige kigge lidt på det
Avatar billede downshooter Nybegynder
15. september 2004 - 14:18 #6
sostack, som du kan se i den php kode jeg har skrevet, er der nogle forskellige punkter.
der skal den første drop down box være = $dropdown1 = $_POST["type"]; (skal selvfølgelig skrives om) og anden drop down box = $dropdown2 = $_POST["kategori"];
skal nemlig bruge det, i den form, pga. jeg skal indsætte det i min database
håber du kan hjælpe
Avatar billede sostack Nybegynder
15. september 2004 - 14:20 #7
vis lige hele koden til formen, så er det meget nemmere at passe ind!

//sostack
Avatar billede sostack Nybegynder
15. september 2004 - 14:52 #8
Prøv med:
<form action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>" method="post" enctype="multipart/form-data">
<?
//skaber forbindelse med mysql serveren
$conn = mysql_connect("localhost","admin","123456");

//angiver databasen
mysql_select_db("db_vare");
//har lavet type om til typen, da type er et reseveret ord i mange programmerins/script-sprog
$typen = $_REQUEST["typen"];
$kategori = $_REQUEST["kategori"];
$overskrift = $_REQUEST["overskrift"];
$producent = $_REQUEST["producent"];
$pris = $_REQUEST["pris"];
$lagerstatus = $_REQUEST["lagerstatus"];
$billede = $_REQUEST["billede"];
$beskrivelse = $_REQUEST["beskrivelse"];

//indsæter værdierne
IF($_REQUEST["knap"] == "Send")
{
    $indsaet = mysql_query("INSERT INTO vare_tabel (va_id, va_type, va_kategori, va_overskrift, va_producent, va_pris, va_lagerstatus, va_billeder, va_beskrivelse)".
  "VALUES ('', '$typen', '$kategori', '$overskrift', '$producent', '$pris', '$lagerstatus', '$billede', '$beskrivelse')");
} else {
?>
<input type="hidden" name="referer" value="post_vare">
<div class="frmobj">&nbsp;Overskrift</div> <input type="text" name="overskrift" class="beskrivelse"><br>
<?php
$drop1 = Array("hardware", "software");
$hardware = Array("Bundkort", "Lydkort", "Grafikkort");
$software = Array("MS_XP_PRO", "MS_XP_HOME", "Office_2003");
/*
De 3 Arrays herover, kan komme fra en database,
istedet for at være defineret her.
*/
echo "<SELECT name='typen' onChange='submit();'>\n";
echo "<OPTION VALUE='' SELECTED>Vælg en kategori</OPTION>\n";
foreach($drop1 AS $drop)
{
    if($_REQUEST["typen"] == $drop)
    {
        echo "<OPTION VALUE='$drop' SELECTED>$drop</OPTION>\n";
    } else {
        echo "<OPTION VALUE='$drop'>$drop</OPTION>\n";
    }
echo "</SELECT>";
echo "<SELECT name='kategori'>\n";
echo "<OPTION VALUE='' SELECTED>Vælg ". $_REQUEST["typen"] . "</OPTION>\n";
SWITCH($_REQUEST["typen"])
{
    CASE "hardware":
        foreach($hardware AS $hwdrop)
        {
            echo "<OPTION VALUE='$hwdrop'>$hwdrop</OPTION>\n";
        }
    BREAK;
    CASE "software":
        foreach($software AS $swdrop)
        {
            echo "<OPTION VALUE='$swdrop'>$swdrop</OPTION>\n";
        }
    BREAK;
}
echo "</SELECT>";
?>
<div class="frmobj">&nbsp;Producent</div> <input type="text" name="producent" class="beskrivelse"><br>
<div class="frmobj">&nbsp;Pris</div> <input type="text" name="pris" class="beskrivelse"><br>
<div class="frmobj">&nbsp;Antal varer</div> <input type="text" name="lagerstatus" class="beskrivelse"><br>
<div class="frmobj">&nbsp;Billede</div> <input type="file" name="billede" class="beskrivelse"><br>
</div><br>
<div class="frmobj">&nbsp;Beskrivelse</div><textarea name="beskrivelse" rows="10" cols="0" style="width: 300px" class="textarea"></textarea><br><br>
<div class="frmobj">&nbsp;</div>
<input class="submit" type="submit" name="knap" value="Send">
</form>
<?php
}
?>

//sostack
Avatar billede downshooter Nybegynder
15. september 2004 - 15:03 #9
sostack smid et svar, så får du dine 200 velfortjente point.
det virker som en drøm tusind tak for hjælpen :)
Avatar billede sostack Nybegynder
16. september 2004 - 07:44 #10
Oki!

//sostack