Avatar billede m_tandrup Nybegynder
11. oktober 1999 - 15:35 Der er 3 kommentarer

Sortering af mail på server

Hej

Jeg har en linux server som henter post fra en POP3 konto på internettet, hvorefter jeg læser dem via en IMAP klient.
Jeg vil dog gerne have mulighed for at sortere mail'en, så noget bliver automatiskt forwardet til andre brugere, mens andet lægges i en bestemt IMAP-folder(f.eks. har jeg en folder som hedder "Eksperten.dk" hvori jeg gerne vil havde alle mails fra "fejl@eksperten.dk" til at ligge i).
Men hvordan gør jeg det?

Hilsen
Mads B. Tandrup (M@ds)
Avatar billede m_tandrup Nybegynder
11. oktober 1999 - 15:45 #1
Jeg glemte lige at skrive at hvis nogle af de interne brugere sender en mail til f.eks. "root", vil jeg gerne også havde forwardet til en bestemt addresse på serveren.

Hilsen
Mads B. Tandrup (M@ds)
Avatar billede guru Nybegynder
14. oktober 1999 - 15:57 #2
vedr. root mail:

sørg for at linien:
root: mads
findes i /etc/alias (hvis mail skal videresendes til login kontoen mads).

======================
vedr. sortering:

Installer Procmail. Opret et bibliotek kaldet procmail i dit home. lav en fil kaldet .procmailrc med indhold:
----
#Set on when debugging
VERBOSE=off

# Set maildir til vor din mail ligger
MAILDIR=$HOME/mail

#Directory for storing procmail log and rc files
PMDIR=$HOME/procmail

# Store LOG FILE in procmail dir
LOGFILE=$PMDIR/procmail.log

# Include rulez #
# Sorter
INCLUDERC=$PMDIR/sorter
----

Lav en fil i procmail dir kaldet "sorter":
----
:0:
  * ^From.*eksperten.dk
  $MAILDIR/experten.dk
----
Avatar billede svindler Nybegynder
22. oktober 1999 - 10:32 #3
Alternativ mht root:
skriv
mads@server.dk
i filen
~root/.forward