14. september 2004 - 20:16Der er
14 kommentarer og 1 løsning
C(s/pp) kompatibilitet blandt styresystemerne
Ja, endnu en af de sikkert flere c++ vs c# tråde. Jeg lagde den i c/c++, da jeg tror, I sikkert har en allround viden herinde ;)
Denne gang går den på, at jeg skal have lavet et grafisk windowsprogram, der kræver færrest afhængigheder. Dvs. jeg gerne vil have mit program til at køre fra winXP sp2 og helt ned til win95. Win98 kan også gøre det.
Dertil skal man (brugeren) helst ikke have installeret noget som helst, for at programmet skal kunne fungere optimalt (udover windowsinstallationen, selvfølgelig).
Jeg skal bl.a. rode med seriel kommunikation via com-portene, tekst I/O og, som beskrevet, lave grafiske vinduer m. menuer, inputdata og hvad der ellers hører til.
Jeg mener at have hørt, at .NET c++ kræver, at brugeren har installeret et eller andet, hvilket jeg ville foretrække at undgå. Som sagt, måtte det gerne kunne køre på win98.
C# er en anden mulighed, som jeg for nyligt er blevet introduceret til. Kræves der noget af brugeren i dette tilfælde? C# skulle være på et højere niveau end c++ ... kan jeg stadig styre alt I/O til com-portene?
Jeg har programmeret i VC++ 6.0 (og lidt andet webhalløj), men ville da lige høre alternativerne. Skriv endelig, hvis jeg mangler at beskrive noget - takker mange gange!
C# kræver ligesom managed C++ at .NET framework er installeret - det er ikke så slemt ca. 20 MB som kan hentes med Widnows Update hvis man vil.
Jeg mener at de påstår at .NET kan køre på Win98 (men ikek Win95). Jeg mener dog at der er mange som har haft problemer på 98 og ME, så jeg vil nok kun anbefale det til 2000/XP/2003.
.NET (C# eller VB.NET eller managed C++) vil være nemmere end unmanaged C++ til at lave GUI i.
Til gengæld er unmnaged C++ nok bedre til COM porte.
Console IO er der ikke nogen der har problemer med.
Jeg tror at unmanaged C++ er den bedste tekniske løsning.
Men at C# og .NET muligvis vil være den mest interessante løsning.
Sagen er, at jeg allerede er startet blidt op med lidt c++. Det grafiske har jeg fået til at hænge sammen (bruger winapi - mfc må komme på et andet tidspunkt), så dette skal du ikke bekymre dig om.
Når du siger managed og unmanaged forstår jeg det som "det nye og det gamle". Hvad ligger der mere i det ? (Hvorfor hedder det, som det gør?)
Hvis jeg gik ud og investerede i f.eks. VC++ 7.0, .NET, og kørte den i unmanaged, ville jeg kunne køre i samme spor som 6.0, men med opdateret debug og lidt bugfixes hist og her - rigtigt forstået ?
I VB er det noget skidt at lave mere end blot lidt forsjovjegkedermig-programmer, så valget står, om jeg skal tage C# eller C++ i enten .NET unmanaged eller køre videre i 6.0.
Programmet _skal_ kunne køre win98, så jeg må vinke farvel til .NET formentlig? Betyder dette noget væsentligt?
Jeg ved jeg har afgivet fortjente point, men, bertelbrander, hvad skulle jeg evt. bruge STL og templates til? Jeg kender i øjeblikket ikke til dette, men det kan da være, man skal stifte bekendtskab?
Når du har vennet dig til templates kan du ikke leve uden. Med 6.0 er den hyppiste fejl besked hvis du laver fejl i dine templates: "Internal compiler error". Gennerelt kan 6.0 ikke finde ud af at lave templates der virker med andre kompilere.
Jeg takker begge to. Så overlever jeg vist liige den næste uge ;)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.