Avatar billede hardtimes Nybegynder
13. september 2004 - 17:33 Der er 23 kommentarer

FTP gennem 2 routere

Jeg har følgende opsætning som jeg desværre ikke kan ændre på grundet at stikket til min router fra struernet ikke passer til WAN stikket på min d-link 624.

Router1 --> Router 2 --> PC

Hvordan får jeg lavet sådan at man kan komme på min ftp udefra? Kan det overhovedet lade sig gøre?
Router 1 giver ip'en 10.0.0.2 til Router 2 som giver ip'en 192.168.0.2 til min PC. Jeg syntes jeg har prøvet at pille ved alt i de to, men lige lidt hjælper det :(

Håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 18:31 #1
I router 1 skal din DMZ sættes til 10.0.0.2 og i router 2 skal din DMZ sættes til 192.168.1.2

that should do it
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 18:32 #2
DMZ for FTP selvfølgelig
Avatar billede hardtimes Nybegynder
13. september 2004 - 18:35 #3
nu siger du lige DMZ?? det er der ikke noget der hedder i nogen af routerne. og skal den ikke sættes til 192.168.0.2 i router2?
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 18:40 #4
Finder lige ud af hvad det hedder i stedet for DMZ, og jo 0.2 ikke 1.2 --- skrivefjel ;-)
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 18:46 #5
virtual server under advanced

under firewall skal du sætte en ny regel der tillader port 20-21 at gå igennem til 192.168.0.2
Avatar billede hardtimes Nybegynder
13. september 2004 - 18:47 #6
Det har jeg sat op skulle jeg mene. Både port 20 og 21, men er skal den til computeren også laves på router 1? eller er det bare fra router1 til router2 til computer?
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 18:50 #7
router1 <-> router2 <-> computer

router1 kender ikke computerens IP adresse, og den skal derfor fortolkes af router2
Avatar billede hardtimes Nybegynder
13. september 2004 - 18:58 #8
jeps.. sådan her ser det jeg har ud nu:
router1:
publicport  private port
21          21              TCP  10.0.0.2
20          20              UDP  10.0.0.2

router2:
det samme bare med 192.168.0.2 som ip. er det helt forkert?
Avatar billede ksoren Nybegynder
13. september 2004 - 19:04 #9
Er det tvingende nødvendigt at du bruger wan-porten på router2?

Ellers kunne du bruge en mere simpel løsning, og trække kablet fra router1 til en lan-port på router 2. Så slipper du for at forwarde 2 gange..
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 19:05 #10
du skriver ikke noget om virtual server på router1. det er vigtigt at port 21 bliver forwardet. det er ikke nok at der er hul igennem firewall. det kan godt være at den kan komme igennem, men så ved den ikke hvor den skal gå hen ;-)

ellers ser det godt ud...
Avatar billede hardtimes Nybegynder
13. september 2004 - 19:06 #11
det ved jeg ikke for at være helt ærlig.
Sådan står der bare i manualen at det skal tilsluttes. Tvivler på at den ene lan port på d-link'en funker som uplink.
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 19:07 #12
--- PRØV DET --- ;-)
Avatar billede hardtimes Nybegynder
13. september 2004 - 19:07 #13
de oplysninger jeg lige har skrevet er lavet under virtual server.
Det plejede at virke da jeg bare havde en router. Men skal jeg så gøre noget andet steds også?
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 19:08 #14
Der skal sættes både virtual server OG firewall både på router1 og på router2
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 19:11 #15
hvad hedder din router1? har forresten fundet en configurationsgenerator til din d-link. ret smart...
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 19:12 #16
Avatar billede ksoren Nybegynder
13. september 2004 - 19:13 #17
Uplink vs almindelig port: den eneste forskel er hvilket type kabel man skal bruge.

Og din dlink er så intelligent, at den selv finder ud af om kablet er lige eller krydset, og tilpasser sig..
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 19:15 #18
Hvis du bruger ksoren's forslag skal du bare lige huske at disable DHCP i din d-link
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 19:17 #19
--> ksoren
Har lige været inde på min artikel omkring skrivning af ny disk.

Jeg kan sagtens se jeres kritik, og har da også lagt den åben nu med lidt mere forklaring. Den var egentlig mest tænkt til brug for mig selv til besvarelse af spørgsmål, og ikke til køb, men skulle jeg jo nok have lagt den et andet sted.

Mht. at den kostede point, var det egentlig ikke meningen. Havde bare glemt at stille det.

Men som sagt. Kan sagtens se kritikken...

/Benjamin
Avatar billede ksoren Nybegynder
13. september 2004 - 19:29 #20
Bare i orden.. har også lige justeret min kommentar :)

Nu skriver du sektorer i fleretal.. Men det er vel kun MBR (een sektor) som slettes..
Avatar billede benneharli Juniormester
13. september 2004 - 19:34 #21
Jo, det der jo egentlig sker, er at den sletter alt info og partitioner og formateringer.

Retter lige til ental.

PS: Rart med en sober behandling. Vi kan jo alle komme til at dumme os.

/Benjamin
Avatar billede benneharli Juniormester
25. september 2004 - 22:47 #22
Lukketid? ;-)
Avatar billede hardtimes Nybegynder
27. september 2004 - 04:17 #23
Jeps, det havde jeg lige glemt. Ksoren havde den rigtige løsning, så hvis du lige gider smide et svar.