Avatar billede dennismeng Nybegynder
12. september 2004 - 13:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Include med fuld relativ path??

Hej,

Sidder og fumler lidt med include af filer på kryds og tværs i directories, hvilket giver mig problemer.

F.eks har jeg en inc_menu.htm i roden af mit web.
Når jeg er inde i en folder, som f.eks /folder1 og kalder en asp fil, der også includer inc_menu.htm, så bliver inc_menu.htm koden jo blot sat ind i filen i folder1 folderen, og alle referencer der måtte være i inc_menu.htm passer ikke længere (de peger f.eks på billeder inde i /images, eller refererer til andre htm filer i roden af webbet).

Findes der ikke en smart enkel løsning på ovenstående problem, så man undgår at have eksempelvis 2 menu filer at vedligeholde, eller mere, alt afhængig af hvor mange subfolders man har.

Håber ovenstående er nogenlunde beskrevet, så det er forståeligt :-)
Avatar billede dennismeng Nybegynder
12. september 2004 - 13:43 #1
Vil egenligt gerne, at man kan vha. kode lave includes om peger på f.eks http://www.domain.dk/web/folder1/fil.htm, sådan at den samme kode/fil kan bruges i de forskellige subdirectories og stien blot retter sig til.
Server Mappath bruger desværre den fysiske placering, hvilket er ubrugeligt (ex. c:\inetpub\wwwroot\web\folder1\fil.htm).
Avatar billede tubber Juniormester
12. september 2004 - 13:45 #2
Prøv at læse det her, det må være det du leder efter:
http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion4.asp
Avatar billede Jman Praktikant
12. september 2004 - 13:46 #3
<!-- #include virtual="http://www.domain.dk/web/folder1/fil.htm" -->
I stedet for Include file
Avatar billede dennismeng Nybegynder
12. september 2004 - 13:48 #4
Det er ikke lige den løsning - problemet er, at den fil vi kalder også kalder filer selv, og derefter passer de links ikke længere.
F.eks i fil_et includer vi fil_to som ligger i en anden mappe. fil_2 linker så til andre filer fordelt i forskellige folders - det er HER det går galt, referencen til disse filer mistes når de includes ind i en fil i et andet dir. :-(
Avatar billede dennismeng Nybegynder
12. september 2004 - 13:50 #5
til superior: det er statisk info - hvis blot hele den sti kunne fåes vha. en method eller noget, var det skide godt ja.... det der flytter egenligt problemet, hvis strukturen laves om, eller skal bruges på et andet domain.
Avatar billede dennismeng Nybegynder
12. september 2004 - 14:00 #6
kan man lave virtuelle links? eller linke virtuelt til f.eks et billede?
så kan der måske fifles en samlet løsning ud af de forskellige metoder?
Avatar billede tubber Juniormester
12. september 2004 - 14:12 #7
http://www.html.dk/tutorials/ssi

Her er alt hvad du kan med SSI (Server Side Includes)
Avatar billede KingMedia Novice
12. september 2004 - 15:08 #8
altså .. ved ikke om det her jkan bruges, men vha. at include virtuelt, så tilgår du fra rodniveau og op ..    ex

http://www.domain.dk/web/folder1/fil.htm

includes på følgende måde..

<!--#Include Virtual="/web/folder1/fil.htm"-->

hvis du kunne lave alle dine includes om til Virtual, så burde det løse problemet :o)

/Mads
Avatar billede KingMedia Novice
12. september 2004 - 15:20 #9
ex.

du har en side fil_et.xxx, hvor du includer fil_2.xxx

fil_Et.xxx
---------------------------
<!--#Include Virtual="/web/Include/fil_2.xxx"-->

i fil_2.xxx includes endnu en fil fil_3.xxx
<!--#Include Virtual="/web/Include/extra/fil_3.xxx"-->

Som du kan se overfor, så vil alle filer have de rigtige referencer, så længe du benytter dig af Virtual=""

/Mads
Avatar billede dennismeng Nybegynder
12. september 2004 - 15:22 #10
Mit problem er ikke at include filer der er placeret rundt omkring :-)
Problemet er at de includede filer linker til andre filer, som også er placeret forskellige steder.

Men det er løst nu - alle links og referencer skal starte med "/images/logo.gif" istedet for "images/logo.gif".
Ren html var åbenbart løsningen .... ironisk :-)
Avatar billede KingMedia Novice
12. september 2004 - 15:25 #11
Hehe jah..

godt du fandt en løsning :o)