Avatar billede razorblade Nybegynder
11. september 2004 - 19:44 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

BIOS problemer

Med henvisning til tildligere indlæg:
http://www.eksperten.dk/spm/537457

Har nu fået mobo tilbage med kommentar at det ikke fejler noget.
De skriver de sagtens kan komme ind i BIOS og kortet kører optimalt.

Jaja, men jeg kan altså STADIG ikke komme ind i BIOS. Får STADIG sort skærm.

Any ideas guys ?
Avatar billede bredker Nybegynder
11. september 2004 - 19:46 #1
så må du nok kikke efter fejlen et andet sted
enten ram eller grafikkort
nok mest grafikkortet
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2004 - 20:04 #2
Et longshot: Prøv med en anden skærm også :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2004 - 20:05 #3
bipper den når du starter den og hvor mange gange.
Avatar billede razorblade Nybegynder
11. september 2004 - 20:35 #4
retaxes//
Ja kender godt bip koderne, men bare det var det.. Bipper ikke éen eneste gang.

bertie//
Har ikke en anden skærm :(

bredker//
Har prøvet at tage GFX kortet ud, hjælper ikke.

----

Skal da lige understreges (HVIS i ikke har læst de forgangne spørgsmål som jeg linker til) at udover jeg ikke kan komme i BIOS virker mobo da helt optimalt (når man tænker på jeg ikke kan komme i BIOS) og computeren starter også fint op i windows.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2004 - 20:46 #5
hvis den ikke bipper vil jeg tro at der foreligger en kortslutning på dit mobo.

Prøv at fjerne mobo fra kabinettet og læg det på et bord med en antistatisk pose eller lign. imellem.
Sæt en harddisk til via controller kablet, sæt dit grafikkort i mobo, der skal sidde en ramblok i, tilslut strømforsyningen og tænd for computeren.
For at starte computeren skal du kortslutte 2 pins på mobo, jeg plejer at bruge de 2 ledninger der kommer fra fronten og som bruges til at tænde computeren.

Nu skulle du meget gerne høre et bip, gør du det må du finde ud af hvor kortslutningen mellem bobo og kabinet stammer fra, brug evt. nylon afstandsstykker, så er du sikker på at kortslutningen ikke stammer her fra.
Avatar billede razorblade Nybegynder
11. september 2004 - 20:55 #6
Da jeg skrev at den ikke bipper éen eneste gang tænkte jeg på bib-koder.
Den kommer naturligvis med det normale bip når en computer starter op.
Avatar billede razorblade Nybegynder
11. september 2004 - 20:57 #7
Ved ikke om du har læst de tidligere posts jeg linker til retaxes, men mobo er lige kommet tilbage fra fabrikanten med en kommentar om det ikke fejler noget da jeg sendte det ind i troen om det var BIOS chippen den var gal med og ville have det ombyttet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2004 - 21:15 #8
jeg ved godt at du har haft den til eftersyn, men fulgte kabinettet med?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2004 - 21:16 #9
altså med andre ord, blev den testet mens mobo sad i kabinettet?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
11. september 2004 - 21:22 #10
Prøv at løsne alle de skruer som fastholder bundkortet i kabinettet.
Hvis de er strammet for hårdt kan det "stesse" bundkortet, så der opstår fejl.

Prøv også at "nulstille" bios, ved at tage batteriet ud af holderen i en fem minutters tid.
Avatar billede razorblade Nybegynder
11. september 2004 - 21:28 #11
Nej det gjorde det ikke. Men forstår ikke hvad kabinettet kan have med det at gøre. Bortset fra at jeg ikke kan komme i BIOS virker computeren jo helt fint. Og kan sagtens tænde/slukke computeren via kabinet knappen.
Men jeg har da et andet kabinet som jeg kan teste med....

Skal lige siges at mens mobo var til eftersyn brugte jeg et andet mobo jeg har som backup med det samme hardware sat i kortet, dog brugte jeg et andet kabinet, men bortset fra mobo/kabinet var det præcis de samme hardware dele der sad i.. Og der kunne jeg sagtens komme i BIOS (på det gamle mobo)
Avatar billede razorblade Nybegynder
11. september 2004 - 21:31 #12
//victor-1

Det første jeg gjorde da fejlen opstod var at resette CMOS. (Først via jumperne, da dette ikke virkede tog jeg batteriet ud, ja og det virkede jo som du vel har forstået heller ikke)

Skruerne er ikke strammet for meget, er jeg HELT sikker på :)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
11. september 2004 - 21:39 #13
Computere er og bliver mærkelige *S*
Har du prøvet med en anden strømforsyning ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2004 - 22:19 #14
jeg har haft computere siden 1980, det sker da at jeg får en der ikke vil, men det kommer de til.
At samle sådan en er jo ikke det samme som at skifte dæk og slange på en cykel, alligevel er det forholdsvis nemt at få til at køre blot man er stædig og tænker logisk samt tager en ting ad gangen.
Så tag det roligt, du har hele weekenden til at få den op og køre ;o)
Avatar billede milter Ekspert
12. september 2004 - 00:39 #15
razorblade > tubber var inde på den her fejlmeddelelse: "CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU Soft menu." Der blev ikke fulgt rigtigt op på den.

Iflg. det jeg har læst på nettet, kan det skyldes, at dit MB af en eller anden grund ser din CPU som noget andet end det, den er.

Er du sikker på, at din CPU er det, du tror den er?

Jeg ved godt, det er et vildt skud, men du har efterhånden prøvet mange ting.
Avatar billede razorblade Nybegynder
12. september 2004 - 10:50 #16
//milter

LOL, jeg er i hvert fald sikker på min CPU ikke er et lydkort.
Spøg til side.
CPU er en Pentium 4 2.8Ghz 512kb L2 cache

Ja jeg postede de 2 fejlmeddelser i forige spørgsmål, og jo jeg prøvede tubbers forslag, med at fjerne noget hardware etc. Altså, uden at skulle spille klog. CPU has been changed/unworkable lyder for mig bare som om BIOS settings står forkert. Er jeg også 100% sikker på de gør, eftersom jeg har reset CMOS. De 2 fejlmeddelser først opstod efter reset af CMOS.
Men kan jo ikke komme i BIOS.
Avatar billede milter Ekspert
12. september 2004 - 11:15 #17
Jeg skulle måske have præciseret det lidt mere. Jeg har læst om tilfælde, hvor folk har fået en CPU, som ikke svarede til den type, de havde bestilt, og derefter sætter FSB og/eller multiplier til noget forkert. Iflg. flere tråde, jeg har set, kan det give den fejlmeddelelse.
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. september 2004 - 11:22 #18
"Værkstedsmetoden" til at fejlsøge på er som følger:

Du laver en testopstilling med en isolerende plade (ex. træ) og en PSU (ikke den fra din maskine).

Så tester du MB+CPU+RAM+GFX og ser om du kan komme ind i BIOS.

Hvis ja, så ligger fejlen i PSU, montering eller andre indstikskort.
Hvis nej, så bliver du ved med at skifte en ting i din testopstilling, indtil det virker. Dvs. du skal ud og låne/købe cpu, ram, gfx osv...

Alternativet er, at du tager ind til en computerbutik med hele maskinen, og får dem til at finde fejlen for dig.
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. september 2004 - 11:23 #19
Hvilken skrærm og GFX har du?

Det *kunne* være, at dit GFX benytter en speciel frekvens som din skærm er meget lidt glad for... Du bør derfor se om du kan låne en CRT monitor et eller andet sted...
Avatar billede razorblade Nybegynder
12. september 2004 - 11:31 #20
//milter

Jeg er helt sikker på at det er den korekte CPU som jeg bestilet og har modtaget.
YDermere har jeg ikke rørt FSB/multiplier med en ildtang. Men var det jeg ville da jeg pludeslig fandt ud af jeg ikke kunne komme ind i BIOS.

//jpvj

Har en Sampo Alphascan 812 19" og kører med et Excalibur Radeon 9800 Pro IceQ.
Tvivler dog på det har noget med gfx kort/skærm at gøre eftersom jeg har kunne komme ind i BIOS tidligere. Men jeg kan jo tage fejl.
----

Også som sagt tidligere. Da mobo var til eftersyn kørte jeg med mit backup mobo, med de samme hardware dele som nu sat i. Der kunne jeg sagtens komme i BIOS.
Hvis det hjælper lidt?
Avatar billede razorblade Nybegynder
12. september 2004 - 11:32 #21
Og skærmen jeg har ER en CRT...
Avatar billede milter Ekspert
12. september 2004 - 12:18 #22
Har du checket, at indstillingerne for din CPU er rigtige. Prøv evt. at downloade AIDA32 fra linket herunder. Det kan også give dig en masse andre oplysninger om dit system, som du måske kan bruge til din fejlsøgning.

http://www.webattack.com/get/aida32.shtml
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2004 - 12:23 #23
Aida32 er blevet til Everest og kan hentes her i nyeste udgave :-)
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Avatar billede tubber Juniormester
12. september 2004 - 12:27 #24
Har du stadig din gamle CPU ?
Prøv at sætte den i hvis du har og gå i bios og lav indstillingerne til den CPU du har nu........

Brug Cpu-z til at finde oplysningerne til indstillingerne på din CPU inden du sætter den gamle i......

Når du har lavet indstillingerne til din nye cpu gemmer du settings, når den rebooter slukker du og sætter den nye cpu i igen
Avatar billede tubber Juniormester
12. september 2004 - 12:30 #25
Du kan evt sætte FSB ned til det halve altså så det kører 400 MHz så skulle det ikke stå for højt eller noget...
Avatar billede razorblade Nybegynder
12. september 2004 - 12:32 #26
Har everest og har checket. Ja det er den korrekte CPU.

//tubber

Kunne man selvfølgelig ja tubber. Men det er jo kun en halv løsning af problemet.
Vil gerne have det helt løst.
Avatar billede tubber Juniormester
12. september 2004 - 12:35 #27
hvof er det det, det du skal bruge det til er netop at komme i bios, hvis det er forkerte CPU indstillinger og du sætter dem for lavt så skulle det ikke melde fejl og lade dig komme ind.........
Avatar billede tubber Juniormester
12. september 2004 - 12:36 #28
og lad os síge det er som du siger forkert bios indstillinger til CPU som du selv siger så kommer du ikke i bios uden en anden CPU......
Avatar billede milter Ekspert
12. september 2004 - 12:40 #29
Jeg kan se, at der til dit bundkort følger et program til at overclocke. Jeg prøvede selv en gang sådan et, med det resultat, at alt gik galt. Så vidt jeg husker, blev min PC først normal igen, da jeg fjernede programmet. Så hvis du har et sådan program installeret, så prøv at fjerne det.
Avatar billede razorblade Nybegynder
12. september 2004 - 12:50 #30
Well ok, misforstod dig der tubber.

Nej har ikke sådan et program installeret :)
Avatar billede tubber Juniormester
12. september 2004 - 12:52 #31
prøv at installer det og se om du kan ændre noget med det og så komme i bios ved at sætte FSB lavt.....
Avatar billede razorblade Nybegynder
14. september 2004 - 13:33 #32
smid et svar

tubber, milter, retaxes, jpvj. Har jeg glemt nogle ?

Problemet er ikke blevet løst. Desværre virkede ingen af jeres ellers gode forslag. Men spørgsmålet her skal jo lukkes.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. september 2004 - 13:45 #33
hvorfor ikke lukke det selv ved at lægge et svar, ingen af os har løst dit problem.
Avatar billede tubber Juniormester
14. september 2004 - 13:46 #34
Hvis problemet ikke er løst så bør du selv tage points :)
Avatar billede tubber Juniormester
14. september 2004 - 13:46 #35
Havde du prøvet med den gamle CPU på dit nye board ?
Avatar billede tubber Juniormester
14. september 2004 - 13:57 #36
Og har du testet dine ram med memtest ? http://www.memtest86.com
Avatar billede tubber Juniormester
14. september 2004 - 14:14 #37
Og nu til et skud i tågen, kan det være PS/2 porten der er noget galt med ?
Jeg mener hvad hvis de har testet med et USB keyboard ?

http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=5957&vare_id=281123

Ved godt det koster lidt men et bud er det da......
Ellers så er er faktisk kun GFXkortet tilbage.....
Avatar billede razorblade Nybegynder
14. september 2004 - 14:31 #38
/tubber

Tvivler på det er PS/2 porten skyld det her.. Mener, mit keyboard virker jo fint. Og computeren reagerer jo på mit tryk på DEL så why keyboard...

Well napper selv points som anbefalet...
Avatar billede tubber Juniormester
14. september 2004 - 14:48 #39
Spørg mig ikke men min opfører sig underligt med mit PS/2 keyboard.....
det er et bud........at den måske trykker på noget andet automatisk
min trykker ctrl, alt, alt gr, shift og caps lock engang i mellem
Og nej det er ikke tasteturet for har 3 forskellige der gør det.....og de virker fint på andre maskiner :).......

Måske dit også trykker noget automatisk ?
Avatar billede tubber Juniormester
17. september 2004 - 20:24 #40
Så kan jeg lige informere om Razorblade har fået løst sit problem......
Jeg paster lige det han skrev så andre kan læse løsningen:

I griner når I hører hvad det var

Citat: "Jeg har jo sat fjernsynet til computeren.. Sådan jeg kan se film fra computeren på fjernsynet. Og så af en eller anden grund, under boot, når jeg vil ind i BIOS (så blev skærmen jo sort ikke) så gik skærmbilledet over på fjernsyned istedet. Dvs, jeg har ALTID kunne komme ind i BIOS, blev bare ikke vist på min monitor men på fjernsynet.. Og monitorern blev ikke slukket da det skete, derfor blev jeg ikke mistænksom på det problem. Det underlige er at normalt er signalet til fjernsynet afbrudt da jeg kun aktiverer det når jeg skal se film.. Men af en eller anden grun, blev det og bliver stadig aktiveret i DOS når jeg vil ind i BIOS. Men nu er jeg da opmærksom på det ;)"
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2004 - 20:27 #41
Ja det havde jeg da godt nok aldrig gættet.
Avatar billede geggul Nybegynder
17. september 2004 - 20:44 #42
Jeg har haft samme problem. kan ikke huske om det var mit MSI eller ABIT Bundkort. Problemet kom efter jeg hase fået et USB keybor i stedet for et PS/2. Jeg var nød til at finde det gamle Keybord og ændre BIOS så den booted USB.
Avatar billede tubber Juniormester
17. september 2004 - 20:56 #43
Og vil lige sige mit virker igen uden jeg har lavet nogen ændringer på OS, Drivere osv. men fandt en trojan på mit system