Avatar billede hstenbaek Nybegynder
10. september 2004 - 14:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

problemer med \b når pattern sluttr på bogstavet-å

Hej Ekspert(er)

Jeg har lidt problemer med en reg.exp i VBScript.

regEx.IgnoreCase = true
regEx.Global = true

regEx.Pattern = "\b(" & rs("WordTxt") & ")\b"

Det virker fint så længe WordTxt ikke slutter på å - i de tilfælde finder den ikke ordet. F.eks. finder den ikke:

gråblå, blå og violetgrå/grå

mens den fint finder:

blågrå/brun, blåliggrå/rød og blå/brun.

Jeg er ikke sikker men måske jeg også har problemet når ordet slutter på ø eller æ.

Det er ligesom om at den opfatter å'et som ord slut!
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2004 - 14:41 #1
Det fordi æøå ikke betraktes som bogstaver men som skliletegn om (){}[]-.,+-*/osv.

Det samem gælder hvis man bruger \w er det 0-9 a-z og_,  æ ø å er ikke med.
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2004 - 14:44 #2
Du kan prøve at skrive det som:

regEx.Pattern = "(^|[^a-zæøå\d])" & rs("WordTxt") & "([^a-zæøå\d]|$)"

og lave replace'en om så den tage $1 og $3 med. Samt ordet den søger efter er $2:

Eks hvis det var:
str = regEx.Replace (str,"<b>$1</b>")

Så bliver det:
str = regEx.Replace (str,"$1<b>$2</b>$3")
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2004 - 14:46 #3
der mangler lige () omkring ordet i det pattern jeg fik vist :)

regEx.Pattern = "(^|[^a-zæøå\d])(" & rs("WordTxt") & ")([^a-zæøå\d]|$)"
Avatar billede hstenbaek Nybegynder
10. september 2004 - 15:17 #4
Kanon - TAK - det ser ud til a virke - hvad med lige at smide et svar?
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2004 - 15:23 #5
Ok ;) her et svar.