Avatar billede kris123 Nybegynder
09. september 2004 - 21:40 Der er 5 kommentarer

Ændre port 80 til 8080 på Sme Server

Hej
Jeg har nogle websider liggende på en windows 2003 server med iss 6.0 som kører på port 80. Nu ønsker jeg så at sætte et forum op på en SME server på port 8080. Nu er mit spørgssmål så hvordan jeg ændrer portene på apache serveren på SME serveren? Jeg er totalt nybegynder til Linux, så jeg skal have den helt fra bunden hvis der er nogen der ved det:-)
Mvh.
Kris
Avatar billede langbein Nybegynder
09. september 2004 - 23:17 #1
Det kan godt la seg gjøre, men å forklare dette kort og enkelt, det blir litt verre.

Man kan i grunnen gøre det på to forskjellig måter, vil jeg mene.

Den ene måte det er ved å konfigurere om serveren på "SME maner" med endring av template fragmenter osv http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php/Customizing

Dette er betydelig mer komplisert enn å konfigurere en "vanlig" linux for eksempel RedHat. SME serveren er lett å komme i gang med, men den er vansklelig å endre.

En annen måte som jeg tror også ville fungere, det er å kjøre et firewallscript som redirecter alle requester til port 8080 til "inten port 80". Hvis dette fungerer, som jeg tror det kan, så vil man ikke behøve noen mod av selve serveren kun et slikt lite script med redirection. Skal man få til en slik løsning så bør vel serverne kun kjøre som server og ikke som server gateway. (Er ikke helt bombesikker på at det går, har ikke testet dette.)

SME serveren kjører ellers som default alle domener med dobbelt portsett, port 80 og port 443, dvs kryptert. Du kan ikke bruke port 443 i stedet for port 8080 ?

Du går for eksempel in slik: https://<ip adresse>
Avatar billede langbein Nybegynder
09. september 2004 - 23:24 #2
Forresten, hvis du kjører det hele via en adsl router så kan det også ligge en mulighet til å redirecte ekstern port 8080 til intern port 80, i denne, slik at du kan lage modden i adsl routeren i stedet for i SME boksen.
Avatar billede kris123 Nybegynder
10. september 2004 - 09:13 #3
ok, det virker meget kompliceret. Problemet er at jeg også kører webmail på den anden server med mindows 2003 og selve serveren er en meget lille model med kun 166mhz, så jeg tror ikke den kan trække Red Hat.
Avatar billede kris123 Nybegynder
10. september 2004 - 09:13 #4
det skulle have været en kommentar ;-)
Avatar billede langbein Nybegynder
11. september 2004 - 19:31 #5
Ja, jeg tenkte at det kanskje var slik at du kjørte 2 stk webservere og at du av den grunn bare trengt 2 forskjellige porter. SME serveren kjører 2 porter som default, port 80 og port 443 (https) Hos SME servern så er det også slik at alle ibays er tilgjengelig på port 443. Så hvis for eksempel Win server får port 80, og SME port 443 så har du jo forbindelse med de begge. Det å rekonfigurere SME til å kjøre noe annet enn port 80 og 8080 vi i realiteten være ganske komplisert.

SME serveren har jo ellers både qmail og horde webmail som default ..