Avatar billede jsmitx Nybegynder
09. september 2004 - 16:11 Der er 3 kommentarer

forsinkelse på tekst felt

jeg har et tekst felt som står oven på et billede. er det muligt at lave forsinkelse på dette tekst felt så det først dukker frem, og gerne faide frem, på en eller anden måde?

<span class="4">
bla bla bla, og lige lidt mere bla bla
</span>
Avatar billede skovenborg Nybegynder
10. september 2004 - 00:14 #1
for at få det ønskede resultat skal du putte span'en ind i fx en anden span eller en div og da selve span'en som fader skal være positioneret absolut. Dvs. html-koden kunne se sådan ud:
<span style="position:relative;">
<span class="span4" id="span4" style="-moz-opacity:0;filter:Alpha(Opacity=0);">
bla bla bla, og lige lidt mere bla bla
</span>

Og oppe i stylesheetet tilføjer du dette:
.span4 {
        position:absolute;

        display:none;
}
Jeg har med vilje tilføjet span til klassens navn, da jeg ikke kunne få det til at virke, hvis klassens navn startede med et tal.

Herefter skal du tilføje dette til dit body-tag:
<body onload="startFadeLayer('span4',100,1);">
det første argument er layerets id, det andet er hvor tit fadingen skal opdateres (i millisekunder) - altså her vil den hvert 100'ende millisekund fade lidt videre. Det sidste er hvor meget den skal fade per gang (mellem 1 og 100). I dette tilfælde går fadingen meget langsom, men det kan altså ændres her.

Og så til javascripten. Her skal du faktisk ikke stille på noget som helst - det gøres automatisk når du kalder funktionen fra body-tagget:
<script type="text/javascript">
var timer;
var fade_pos = 0;
var elm;
var amount;
function startFadeLayer(eID,interval,a) {
        elm = document.getElementById(eID).style;
        elm.display = "inline";
        amount = a;
        timer = window.setInterval("fadeLayer();",interval);
}
function fadeLayer() {
        fade_pos += amount;
        if (elm.MozOpacity) {
              elm.MozOpacity = fade_pos/100;
        }

        else if (elm.filter) {
              elm.filter = "Alpha(Opacity="+fade_pos+")";

        }
        if (fade_pos >= 100) {
              clearInterval(timer);
        }

</script>
Avatar billede jsmitx Nybegynder
04. oktober 2004 - 00:08 #2
skovenborg smid et svar
Avatar billede skovenborg Nybegynder
05. oktober 2004 - 22:14 #3
her :-)