Avatar billede ndh Nybegynder
09. september 2004 - 10:59 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Tabulatorrækkefølge i form

Kan jeg angive en tabulatorrækkefølge i min form, således jeg kan bestemme i hvilke rækkefølge man skal kunne "tab´e" sig gennem felterne i formen?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
09. september 2004 - 11:02 #1
Avatar billede ndh Nybegynder
09. september 2004 - 11:10 #2
Såvidt jeg kan se har dette scripts en række funktionaliteter som jeg ikke har behov for. Jeg har kun behov for at kunne bestemme tabulatorrækkefølge ikke hvor meget der skal stå i hver felt for at der automatisk springes til det næste.
Avatar billede miko67 Nybegynder
09. september 2004 - 12:34 #3
citat: "tabindex
Angiver et elements placering på hjemmesidens tabulatorrækkefølge, dvs. den rækkefølge elementerne får fokus, når man navigerer igennem hjemmesiden med tastaturers tabulatortast.

Da værdien er et tal mellem 0 og 32767, er attributten neutral overfor store og små bogstaver."

fra siden: http://www.wwwizard.dk/htmlattr.htm... håber det hjælper dig :)
Avatar billede ndh Nybegynder
09. september 2004 - 12:37 #4
Men hvordan sætter jeg det konkret ind i min kode?
Avatar billede miko67 Nybegynder
09. september 2004 - 12:42 #5
Læs alt om hvordan præcist du gør her: http://www.htmlgoodies.com/tabindex.html
Avatar billede ndh Nybegynder
09. september 2004 - 13:08 #6
Send svar mikro67
Avatar billede miko67 Nybegynder
09. september 2004 - 13:24 #7
oki :)
Avatar billede olebole Juniormester
09. september 2004 - 21:48 #8
<ole>

Sætningerne her giver absolut ingen mening:
"Da værdien er et tal mellem 0 og 32767, er attributten neutral overfor store og små bogstaver."

Attributten skal være et tal og kan derfor ikke indeholde bogstaver ... hverken store eller små.

Søg altid information direkte hos W3C. Alle andre steder er der tale om mere eller mindre fejlbehæftede referater af W3C's rekommendationer - og i værste fald totale misforståelser  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede miko67 Nybegynder
10. september 2004 - 06:40 #9
hehe.. det har du s'gu da ret i ole :)  det havde jeg slet ikke set... ret åndsvag sætning når man tænker over det lol. (strengt taget er den vel ikke lodret forkert forstået på den måde at atributten jo for pokker da netop er neutral da den slet ikke kan indeholde et bogstav... men stadig en åndsvag sætning). Man skal vist huske at læse efter når man skriver - og specielt når man citerer :)
Avatar billede olebole Juniormester
10. september 2004 - 14:48 #10
Hehe ... ja, det er altid godt  ;D

Om den er lodret forkert? Man kunne jo vende den lidt og sige, at nazi-regimet i 40'ernes Tyskland var neutralt over for jøder og zigeunere - da de ikke ville have noget med nogen af dem at gøre og derfor udryddede dem.
Hvis det kan kaldes neutrallitet, er sætningen ikke lodret forkert  :)
/mvh
Avatar billede miko67 Nybegynder
10. september 2004 - 15:27 #11
ole -> Oki.. Jeg ved du elsker et godt argument, so here goes (med et stort smil på læben):

Sætningen har bestemt sin egen indre logik: "attributten er neutral overfor store og små bogstaver" - ja, siger jeg. Attributten skelner ikke mellem store og små bogstaver og accepterer eller fornægter ikke den ene frem for den anden.. alle bogstaver behandles absolut ens hvadenten de er store eller små (idet de alle forkastes). Man kan vel i princippet godt følge den logik op ved sammenligningen med "nazi-regimet i 40'ernes Tyskland", at den nazistiske politik var neutral - ikke til jøder og zigeunere - men i forholdet til VALGET MELLEM jøder og zigeunere, idet de alle (begge kulturer) blev behandlet ens (sådan nogenlunde så vidt jeg da ved) idet de blev "fornægtet" retten til eksistens i og af det Nazistiske samfund.

Lodret forkert er den altså kun på den måde, at det er forkert overhovedet at begynde at skelne mellem om man kan skrive med stort eller ej, sålænge det lige er blevet gjort klart at det (bogstaverne) der skal skrives med stort eller småt slet ikke må forekomme.

God weekend :)
Avatar billede olebole Juniormester
10. september 2004 - 15:45 #12
Nemlig  ;D

Problemet opstår, når man begynder at oversætte faglitteratur. Som oftest gøres det af fagfolk - men disse er sjældent specielt uddannet i dansk. Desværre er det en ofte overset detalje, at det er, hvad der kræves for at kunne skrive en fejlfri oversættelse. Faglitteratur (ikke mindst specifikationer) bør altid skrives af en fag-person i samarbejde med en (mindst én) _meget_ sprogkyndig.

Jeg har så derudover aldrig forstået pointen i at oversætte programmerings-litteratur til andet end engelsk. Alle de sprog, jeg kender til, bygger på engelsk - så kan man programmere, kan man altså også engelsk. Kan man ikke engelsk, burde man koncentrere sig om at lære det - og så vente med programmeringen, til man magter sproget.

Nu er det site, der har været oppe her, langt fra et af de slemme - men lidt surfing på danske sider afslører hurtigt, at det er langt mere problematisk at oversætte, end at undlade. Det vrimler med grumme fejl og misforståelser - og så er det bedre at undlade at oversætte.

Nå, det var bare lige 'my 2 cents'  :)
/mvh