Avatar billede train Nybegynder
09. september 2004 - 10:12 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

slet recordset fra en combo box (+button)med en ADO connection

Jeg ville gerne lave en combobox hvor jeg kan slette den valgte record fra min MSSQL database som jeg connecter til via en ADO connection.
koden til combo Boxen ser ud til at virke fint.

Private Sub combobox()
Dim Cn As New ADODB.Connection
Dim Rs As New ADODB.Recordset
Dim Myconn As String
Dim statement As String

statement = "SELECT navn FROM personer"
Myconn = "DRIVER={SQL Server};SERVER=noller;DATABASE=simple;Trusted_Connection=YES"
Cn.Open Myconn

Set Rs = Cn.Execute(statement, , adCmdText)

Do Until Rs.EOF

        Combo1.AddItem Rs!navn
        Rs.MoveNext
    Loop

Rs.Close
Cn.Close
Combo1.ListIndex = 0
End Sub
Avatar billede train Nybegynder
09. september 2004 - 10:14 #1
problemet er nu hvordan jeg får slettet den valgte entry fra min combobox i min MSSQL db
Avatar billede helmet Nybegynder
09. september 2004 - 11:01 #2
Uden og vide hvordan din database ser ud, så kunne det gøre således.
For og kunne slette er vi nødt til og vide noget unikt om den valgte person, jeg går ikke ud fra at navn er unikt, så jeg bygger eksemplet på at der er en id kolonne i din database tabel.

Do Until Rs.EOF
  Combo1.AddItem Rs!Initialer
  Combo1.ItemData(Combo1.NewIndex) = Rs!ID 'Gemmer et id på hver indsat person
  Rs.MoveNext
Loop

Har lavet en knap som man skal trykke på for og slette.

Private Sub cmdSlet_Click()
Dim Cn As New ADODB.Connection
Dim sql As String
  If Combo1.ListIndex <> -1 Then 'Ingen valgt
    sql = "DELETE FROM personer WHERE ID = " & Combo1.ItemData(Combo1.ListIndex)
    Cn.Execute sql 'Sletter person i db
  End If
End Sub

Der ud over skal du nok sørge for at combo boksen bliver opdateret igen, så den slettede post forsvinder.
Avatar billede train Nybegynder
09. september 2004 - 12:18 #3
af en eller anden grund vil den ikke accepter så jeg kan give dig point - jeg prøver lidt senere igen. Men under alle omstændigheder vil jeg takke mange gange for hjælpen.