Avatar billede candino Nybegynder
07. september 2004 - 20:43 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Note Tab Light

I forbindelse med en øvelse i et hæfte (hvor Note Tab Light benyttes), skal jeg bruge et clip der hedder "CSS_reference". Men det er der ikke???
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
07. september 2004 - 20:59 #1
dejligt lille program :)
Kender ikke det hæfte - når du skriver clip - mener du så lidt grafik --- hvis ja, kan du så ikke bare indsætte en tilfældig udvalgt ?
Det hæfte du har, er det et du har dl eller ?
Avatar billede candino Nybegynder
07. september 2004 - 23:31 #2
"CSS_reference" indsætter en kode, der fortæller, at de CSS-erklæringer der findes i filen style.css (som jeg har oprettet), skal gælde for det pågældende dokument.
Jeg har placeret en række CSS-erklæringer i førnævnte fil, så der kan "linkes" til de dokumenter jeg ønsker skal bruge det samme layout.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
08. september 2004 - 16:33 #3
LOL det må du altså undskylde. S** må simpelthen have haft hjernen slået fra da jeg skrev ovenstående :)

Mht. referencen kan du så ikke fx bare skrive
<link rel="stylesheet" href="NavnPaaDinCSS.css" type="text/css" media="screen">

i din <HEAD> hvis der vel og mærke er tale om en css der skal anvendes til visning på skærmen (styre hvordan dit layout vises i brugerens browser). Eller flg. til brug ved print:

<link rel="stylesheet" href="print.css" type="text/css" media="print">

Hvis ikke, kan du så ikke lige uddybe HVAD din css skal styre ;)
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 21:43 #4
Det går af h...... til. Jeg kan overhovedet ikke få det til at virke. :-(

Jeg har opdaget, at koden er vist i hæftet (var placeret et underligt sted). Der er vist flg.:

<link REL=StyleSheet
HREF="../style/style.css"
TYPE="text/css">

Altså næsten det samme som du skriver (media="screen" er ikke med i hæftet ?).

Hvad med der hvor de to prikker er. Skal mappen ikke stå der?

Jeg advarer dig på forhånd; Jeg er først ved at lære det og skal nogle gange have tingene skåret ud i pap (skriver jeg fordi jeg er træt af mig selv).
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
08. september 2004 - 22:40 #5
S*** der er ingen der har sagt det skulle være let hverken at anvende css filer eller Note Tab, for den sags skyld.
Giv ikke op - du skal nok få fat i den lange ende. Det er ofte et spørgsmål om at være stædig nok :)

kodestumpen <link REL=StyleSheet
HREF="../style/style.css"
TYPE="text/css">

er fin nok. Grunden til de 2 prikker er der er tale om en relativ sti. CSS filen ligger i dit tilfælde i en mappe der hedder STYLE -- åndsvagt efter min mening, men va ;)
For at få adgang til css filen, skal den lille browser altså gå en mappe tilbage og derefter kigge i mappen kaldet STYLE.
(Jeg plejer at gøre det at jeg placerer min/mine css filer i roden af min web, men det er smag og behag).

Grunden til at jeg specificerer media="print" og media="screen" er at jeg bruger en css til visning på skærm (visning i browseren) og en til print. Jeg syntes at man skylder brugerne den mulighed, at få en ORDENTLIG side ud, hvis man vælger at printe den.

På mange sider for du noget skrammel ud, hvis du vælger at printe den. EX al teksten printes ikke ud, menuen skrives (hvad pokker skal vi bruge den til) osv. Dette opstår bl.a. fordi sidebredde og -højde ikke er tilpasset så det passer til A4 format, at nogle elementer er sat til ikke at skulle printes m.m.

Du kan i 99,9% at tilfældene IKKE bruge den samme kode til visning på skærm OG til print. Men lad os nu tage en ting af gangen.

Oki here goes:
lad os antage at du har en CSS fil kaldet style.css den har du så gemt i roden af din web (dvs på samme niveau som din startside - index.html).

Du opretter nu en mappe hvor du vil have --- va skal vi sige --- ex wallpapers som kan hentes gratis. Lad os kalde mappen WALLS

Du opretter nu en side i mappen WALLS - skal vi ikke kalde den mywalls.html

I din nye html fil, skal du i <HEAD> have oprettet en reference til din CSS fil styles.css

Din css ligger i det tilfælde en mappe tilbage i forhold til din nye mappe WALLS.
Dermed kommer henvisningen til placeringen på style.css til at se sådan her ud:

<link rel="stylesheet" href="../style.css" type="text/css">

U see ?
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
08. september 2004 - 22:44 #6
....har lige et par gode links til dig - værd at studere nærmere
http://www.html.dk/tutorials/html/
http://www.html.dk/tutorials/css/
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 23:10 #7
Jeg forstår godt alt dette (tror jeg nok), men jeg kan ikke få den kode til at virke. Det ændre ikke bare ikke udseende.
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 23:12 #8
Jeg placere den i head-sektionen og gemmer, men intet sker. Forstår det ikke.
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 23:20 #9
jeg opdager lige at den filen style der ligger i style.css er blank (ingen css-erklæringer). til gengæld ligger der en uden for mappen med erklæringerne i. Jeg putter så den i mappen.
Når jeg så vil have den (style.css) åbnet i Note Tab via Open i samme, "er den der ikke".
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 23:21 #10
Det var vist noget ævl.
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 23:33 #11
Jeg prøver lige forfra.
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 23:39 #12
Nej, jeg kan bare ikkefå det til at virke. Gør nøjagtig som anvist, men lige lidt hjælper det.
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 23:39 #13
Opgiver.
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 23:42 #14
Du får pointene alligevel. Du har gjort hvad du kunne, og skal ikke straffes for at jeg er idiot.
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 23:47 #15
Nå, jeg har lige opdaget at det virker hvis jeg efter style.css tilføjer; .txt
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 23:50 #16
Åhhh, for pokker. Nu forstår jeg det pludselig. Det er mig der ikke har tænkt mig ordentlig om. Selvfølgelig skal det med. Jeg har jo valgt at se filtypenavnene for kendte filtyper.
Vor herre bevares! :-)
Avatar billede candino Nybegynder
08. september 2004 - 23:51 #17
Okay, er glad igen! :-)

Læg svar for point!
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
09. september 2004 - 15:47 #18
:) godt du fik det til at funge