Avatar billede arabica Nybegynder
06. september 2004 - 12:58 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Link med ID til Access

Hej

Kan man lave et link (der går til en form), som indeholder et ID, som så indsættes i databasen, når der klikkes på det?

Det er for at kunne identificere, hvem som har klikket på linket
(der skal være flere links, med tilhørende ID´er)
06. september 2004 - 13:02 #1
Skal det være links? Kan det ikke bare være kommandoknapper?
Avatar billede arabica Nybegynder
06. september 2004 - 13:09 #2
Jeg tænkte på links, da de skal kunne indsættes i en e-mail.

Men din løsning kan måske så bruges, hvis man går fra én formular
til en anden og gerne vil have ID´et fra den aktuelle bruger ført med over?
06. september 2004 - 13:13 #3
hmm, jeg er ikke helt med!? Du har en label (etiket) som indeholder et link til en formular (eller hvad?)
Dette link kan jo kun bruges i Access og duer derfor ikke hvis du smider det i en mail.
Eller har jeg helt misforstået noget?
06. september 2004 - 13:18 #4
Hvis du skal have et link til en given formular, som kan bruges 'udefra' (dvs f.eks. fra en mail) er du nødt til at lave en makro, som åbner formularen. Denne makro kan du så kalde vha en parameter på dit link til databasen:

C:\Programmer\Microsoft Office\Office\msaccess.exe C:\Dokumenter\dinDatabase.mdb /x DinMakro

Og ved at lave makroer for hver formular, kan du selvfølgelig styre det på den måde....
Men som sagt; jeg er ikke helt med på hvad du ønsker, sorry ;o)
Avatar billede arabica Nybegynder
06. september 2004 - 13:19 #5
Eller også har jeg ikke forklaret det godt nok - beklager.

Jeg vil gerne sende et link i en mail. Linket skal indeholde et ID, som skrives
til databasen, når der klikkes på linket, der leder til en formular.
06. september 2004 - 13:44 #6
Ah, nu er jeg med :o)

Du skal stadig bruge næsten samme link, som herover:
f.eks:
C:\Programmer\Microsoft Office\Office\msaccess.exe C:\Dokumenter\dinDatabase.mdb /cmd 1234

I din db skal du så lave en funktion i et modul:

public function Opstart
    Select case Command
      case "1234"
        docmd.openform "første formular"
      case 4321
        docmd.openform "anden formular"
      case else
        docmd.openform "Hovedmenu"
    end select
end function

Til sidst laver du en makro med handlingen "Afspil kode" og argumentet: Opstart()
denne makro kalder du: Autoexec

Der er stadig den ulempe, at du skal vide præcist hvor msAccess.exe ligger og selvfølgelig hvor databasen ligger!

jeg håber, at det giver mening?
Avatar billede arabica Nybegynder
06. september 2004 - 13:59 #7
Uha - det var vist mere kompliceret end jeg troede...

Der er ikke en nemmere løsning - a la oprette hvert link med et ID
eks. www.website.dk/formular.asp?ID=123 eller hvordan det nu skal se ud
og så på en eller anden måde få fat i dette ID på formularsiden?
06. september 2004 - 14:03 #8
??? Er det en web-applikation, du snakker om??

Jeg troede at det var en Access-applikation (da dette er access-kategorien og access arbejder med formularer!)

Hvis det er en webløsning, du skal have, så bør du nok flytte spm til ASP-kategorien eller en af de andre web-kategorier :o)

Der kan man da tale om at 'snakke forbi hinanden' :o)
Avatar billede arabica Nybegynder
06. september 2004 - 14:12 #9
Det beklager jeg meget, hvis spørgsmålet er oprettet i den forkerte kategori.
Jeg vil straks flytte det.
Tak for hjælpen, trods alt - beklager forvirringen.
Avatar billede arabica Nybegynder
06. september 2004 - 14:14 #10
Spørgmålet lukkes og flyttes...
06. september 2004 - 20:18 #11
No problem :o)

Luk bare spørgsmålet og tag pointene selv :o)
12. oktober 2004 - 13:57 #12
arabica->lukker du ikke lige spørgsmålet?

pfh tak :o)
Avatar billede arabica Nybegynder
12. oktober 2004 - 15:52 #13
Sorry...
12. oktober 2004 - 15:56 #14
np :o)