Avatar billede alm1 Nybegynder
06. september 2004 - 10:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan Søges/browses MSSQL-Servere og databaser i Win.app.

Jeg savner et eksempl på hvordan jeg i min win. app. kan få vist de databaseservere der ligger på det netværk jeg er på, samt visning af de databaser der ligger på den enkelte server når den er valgt.

Alt har interesse. Links, codesnippets, starthints osv.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2004 - 10:37 #1
Du kan se alle database på en server ved at kalde SP'en sp_databases.

Jeg tvivler lidt på at du nemt kan finde alle servere med en SQLServer på.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2004 - 10:44 #2
Kode snippet:

Imports System
Imports System.Data
Imports System.Data.SqlClient

Class MainClass
    Public Shared Sub Main(ByVal args As String())
        Dim con As SqlConnection = New SqlConnection ("server=DKARNE\DKARNE;Integrated Security=SSPI;database=master")
        con.Open
        Dim cmd As SqlCommand = New SqlCommand ("sp_databases", con)
        cmd.CommandType = CommandType.StoredProcedure
        Dim rdr As SqlDataReader = cmd.ExecuteReader
        While rdr.Read
            Dim dbnam As String = CType(rdr(0), String)
            Console.WriteLine("Database=" + dbnam)
        End While
        con.Close
    End Sub
End Class
Avatar billede alm1 Nybegynder
06. september 2004 - 10:45 #3
Jeg vil gerne kunne lave en simpel Browser, der viser alle SQL-servere på mit net.
Når jeg åbner SQL Server Enterprice Manager, højreklikker på Server Group, vælger "New SQL Server registration", får jeg vist de databaseservere der er tilgængelige på netværket. Det er noget i den retning jeg gerne vil.

Så skal jeg jo nok efterfølgende bruge dit forslag med SP'en til at browse den enkelte databas frem med. (Har aldrig brugt SP'en,
Avatar billede alm1 Nybegynder
06. september 2004 - 10:47 #4
Arne> Tak for snippet. Den vil jeg arbejde lidt med.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2004 - 10:51 #5
Hvis EM kan finde dem så må de jo på en eller anden måde annoncere sig selv.

Men jeg er helt blank overfor hvordan.

Jeg går ud fra at den ikke bare prøver at connecte på må og få.
Avatar billede alm1 Nybegynder
06. september 2004 - 10:53 #6
Arne> Enig. Jeg har søgt mange steder, men finder ikke rigtigt noget brugbart.
Avatar billede alm1 Nybegynder
06. september 2004 - 10:59 #7
Arne> Snippet virker perfekt.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2004 - 11:14 #8
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2004 - 11:16 #9
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2004 - 11:17 #10
Begge siger at der er noget COM SQL DMO som kan gøre det.
Avatar billede alm1 Nybegynder
06. september 2004 - 14:56 #11
Følgende burde virke, men ikke hos mig.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/Q287/7/37.ASP&NoWebContent=1#appliesto

Jeg får denne fejl??

"An unhandled exception of type 'System.InvalidCastException' occurred in BrowseSQLDataBase.exe
Additional information: QueryInterface til grænsefladen SQLDMO.NameList mislykkedes."

Eksemplet er ikke relateret til VB.NET.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2004 - 15:12 #12
Ingen anelse - jeg har aldrig brugt SQL DMO ...
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2004 - 20:15 #13
Et svar for det som jeg trods alt har kunne bidrage med
Avatar billede alm1 Nybegynder
09. september 2004 - 20:17 #14
Og mange tak for hjælpen "so far" :-)