Avatar billede speder Nybegynder
01. marts 2001 - 16:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Encoding

Dette er vist et meget simpelt spørgsmål. Jeg henter et XML-dokument fra en Request. Problemet er, at dette dokument har \"<?xml version=\"1.0\"?>\" som første linje, og så lavet det fejl ved danske karakterer. Hvordan ændrer jeg denne første linie inden fejlen opstår?

<%@ Language=VBScript %>
<%
Dim mydoc
Set mydoc=Server.CreateObject(\"Microsoft.XMLDOM\")
mydoc.async=false
mydoc.load(Request)
if mydoc.parseError.errorcode<>0 then
response.write(\"Fejl\")
else
response.write(\"ingen fejl\")
end if
%>
Avatar billede getalife Nybegynder
01. marts 2001 - 16:54 #1
<?xml version=\"1.0\" encoding=\"ISO8859-1\" ?>
Avatar billede getalife Nybegynder
01. marts 2001 - 16:56 #2
arh dammit.. skal lære at læse spørgsmålene før jeg svarer..
Avatar billede speder Nybegynder
01. marts 2001 - 16:59 #3
Prøv igen - jeg venter i spænding. Problemet er netop at jeg læser dokumentet fra en ekstern kilde og derfor IKKE kan ændre ?xml-version først jeg læser det.
Avatar billede getalife Nybegynder
01. marts 2001 - 17:02 #4
tjaeh.. jeg tror bare jeg lytter med..
Avatar billede fehaar Nybegynder
01. marts 2001 - 20:23 #5
Problemet ligger ikke i din kode med i dem der leverer XML-feedets mangel på ordentlig encoding. Hvis de specificerer en forkert (eller ingen) encoding, og ikke overholder det i deres data er deres XML dokument ikke gyldigt ifølge DOM. Hvis du ikke kan få dem til at ændre deres encoding skal du til at hoppe over gærder ved at lade være med at parse dokumentet, trække det ud som en streng og \"fikse\" encodingen ved at ændre i strengen for derefter at lægge det tilbage i et XMLDOM og parse det.... Trist men sandt. Sådan er det i hvert fald med MS XMLDOM. Man kunne forestille sig andre DOM-parsere der vil give adgang at ændre encodingen før man parser...
Avatar billede fehaar Nybegynder
01. marts 2001 - 20:26 #6
Vent... Måske kan det lade sig gøre at ændre encodingen vha :

var pi = xmldoc.createProcessingInstruction (\"xml\", \" version=\'1.0\' encoding=\'ISO-8859-1\'\");
xmldoc.appendChild(pi);

før du parser?
Avatar billede speder Nybegynder
01. april 2001 - 08:16 #7
tak for hjælpen. det virkede desværre ikke - jeg har nu fundet en anden løsning.
Avatar billede speder Nybegynder
01. april 2001 - 08:17 #8
**