Avatar billede boba_dk Nybegynder
01. september 2004 - 16:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Dato søgning med SQL - datoformat problem

Jeg har en engelsk access DB som jeg uden problemer kan oprette danske datoer med (dd-mm-åååå).

Og ved fremvisning af DB viser den også alle datoer perfekt formateret.

Men hvis jeg skal søge på en dato via in form som hentes ind med SQL, vender den dag og måned om.

Eksempel:

Søg på 01-05-2004 og den viser records oprettet med datoen 05-01-2004
Søg på 05-01-2004 og den viser records oprettet med datoen 01-05-2004

Jeg har som bekræftigelse sammen med datoen skrevet hhv. 1.maj og 5. januar i en seperat kolonne, så jeg ved at den opretter dem rigtigt. Hvis jeg åber DB i access viser den også datoerne korrekt i tabellen.

Men hvis jeg søger på 2004-05-01 viser den den korrekte record oprettet med datoen 01-05-2004.

Problemet som jeg har læst mig til her på eksperten, er at SQL kun kan køre US datoer.

Er det muligt at "vende" den indtasting som SQL'en får fra formen?

Lidt kode....

'Initialise the strSQL variable with an SQL statement to query the database
strSQL = "SELECT * FROM test WHERE datok=#" & Request.Form("datok") & "#"

'Open the recordset with the SQL query
rs.Open strSQL, adoCon

Håber at jeg har forelagt mit problem klart nok..
Avatar billede fennec Nybegynder
01. september 2004 - 16:32 #1
Function ConvertToSqlDate(dato)
    dim SQLYear,SQLMonth,SQLDay
    SQLYear = Year(dato)
    SQLMonth = Month(dato)
    SQLDay = Day(dato)
    if SQLDay<10 then
        SQLDay = 0&SQLDay
    end if
    if SQLMonth<10 then
        SQLMonth = 0&SQLMonth
    end if
    ConvertToSqlDate = SQLMonth&"-"&SQLDay&"-"&SQLYear
End Function

strSQL = "SELECT * FROM test WHERE datok=#" & ConvertToSqlDate(Request.Form("datok")) & "#"
Avatar billede loukas Mester
01. september 2004 - 16:33 #2
Avatar billede boba_dk Nybegynder
01. september 2004 - 16:47 #3
Det virker helt perfekt!!

Tak for hurtigt svar.
Avatar billede boba_dk Nybegynder
01. september 2004 - 16:53 #4
Det virker helt perfekt!!

Tak for hurtigt svar.