Avatar billede rom Nybegynder
31. august 2004 - 17:17 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

SQL og TEdit

Sikkert et simpelt spørgsmål, men hvordan indlæser jeg værdier fra fx en Edit-box i en SQL streng. Jeg ved at Jeg skal bruge Add funktionen, men hvordan skal strengen se ud?

aoADOQuery1.SQL.Add('Select * from Tabel Where ID = Edit1.Text')

Det virker ikke. Hvad gør jeg????
Avatar billede martinlind Nybegynder
31. august 2004 - 17:22 #1
aoADOQuery1.SQL.Add('Select * from Tabel Where ID = '+Edit1.Text);
Avatar billede kammeyer Nybegynder
31. august 2004 - 17:23 #2
....Add('select * from tabel where ID = ' + Edit1.Text);

hvis det er et tal - hvis det er andet end tal:

....Add('select * from tabel where ID = ''' + Edit1.Text + '''');

Hvis det er ' tegn i Edit1.Text skal du liiiiige tage højde for det ved at sætte \ foran ' tegnet.
Avatar billede pjotre Praktikant
31. august 2004 - 18:03 #3
Det er altid en god ide at starte med en close, en clear og derefter en add.
Det kan også være lettere at bruge en string variabel:

Sqlstreng := 'select * from table where id = "' + edit1.text + '"';
aoADOQuery1.Close;
aoADOQuery1.SQL.Clear;
aoADOQUery1.SQL.ADD(Sqlstreng);
aoADOQuery1.Open;