Avatar billede nfoe Nybegynder
30. august 2004 - 19:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til bevis af af cos(2x) er cos^2x - sin^2x

Jeg har for nyligt fået en opgave der lyder:
Bevis følgende formler:
cos(2x) = cos^2x - sin^2x
cos(2x) = 1 - 2sin^2x
sin(2x) = 2sin(x) * cos(x)
Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. august 2004 - 19:09 #1
cos(2x) = cos(x)^2 - sin(x)^2
-er nok en lidt bedre måde at skrive det på herinde :)

Og det er vel noget med at se på enhendscirklen
http://www.formel.dk/matematik/geometri/Arealer/enhedscirklen.htm
Avatar billede doggy82 Praktikant
30. august 2004 - 19:09 #2
enheds*
Avatar billede nfoe Nybegynder
30. august 2004 - 19:44 #3
Du må undskylde at jeg ikke var lidt mere specifik med mit spørgsmål - Det er nyt stof for os, så jeg bliver nødt til at få det skåret lidt ud i pap.
Jeg gjorde ellers mit bedste for at se det ud fra det link du gav mig =)
Avatar billede hubs Nybegynder
01. september 2004 - 14:03 #4
Jeg kan da lige hurtigt hjælpe med den første c",)

Cos(2x) = Cos(x+x) = (Cos x * Cos x) - (Sin x * Sin x) = Cos^2(x) - Sin^2(x)

Skal nok lige kigge på de andre lidt senere c";)
Avatar billede hubs Nybegynder
01. september 2004 - 14:20 #5
På samme måde kan du vise at sin(2x) = 2sin(x) * cos(x)

sin(2x) = Sin(x+x) = (Sin x * Cos x) + (Sin x * Cos x) = 2 * Sin x * Cos x
Avatar billede hubs Nybegynder
01. september 2004 - 14:24 #6
Skal måske lige siges at det bare er adderingsformularen for henholdvis Cosinus og Sinus jeg har brugt c",)

M.h.t. den sidste opgave, så er et godt HINT at 1 = sin(x)^2 + cos(x)^2 , så kan du jo prøve at se, om du ikke kan komme frem noget á la Cos^2(x) - Sin^2(x)

Håber det kan bruges c",)
Avatar billede nfoe Nybegynder
01. september 2004 - 17:16 #7
Tak for hjælpen hubs, selvom jeg må indrømme at der heller ikke var andre fra klassen der kunne lave den, og at vi derfor går den igennem i morgen =)
Du kan selvfølgelig få dine point alligevel, hvis jeg da bare vidste hvordan jeg giver dig dem?
Avatar billede hubs Nybegynder
01. september 2004 - 19:21 #8
Jeg behøver ikke nogen point, så dem kan du bare beholde til en anden god gang c",)

Så du gør bare det, at du selv lægger et 'Svar' i stedet for en 'Kommentar', så skulle der gerne dukke en lille boks op med dit navn i. Markér derefter dit navn i boksen og tryk 'Acceptér', så skulle den være i orden c",)

Og god fornøjelse med gennemgangen i morgen c",)

Hygge
Jacob
Avatar billede nfoe Nybegynder
02. september 2004 - 20:08 #9
Ok, takker =)