Avatar billede dextor Nybegynder
30. august 2004 - 15:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

5 spørgsmål omkring Linux (Mandrake)!

Hej! Jeg har lige installeret Mandrakelinux i går, og synes at det virker rigtig godt!!! Meeen, der er "selvfølgelig" nogle startproblemer med det...

1. Kan man ikke få KDE Wallet til at huske ens kodeord, uden at man skal skrive dem hele tiden? Altså så den ikke starter op hver gang man logger på "Skriv din kode for at give Kopete adgang til databasen:" det er PISSE IRRITERENDE :@

2. Halvdelen af gangene når man tænder computeren og starter Linux (det virker fint i Windows), vil den ikke gå på nettet. Andre gange kører det fint!! Cirka hver anden gang man logger på virker det, hvis ikke skal man bare logge på igen.. Nogle der ved hvad der er galt?

3. Hvordan installerer man programmer??? Jeg har fx hentet Mozilla og Acrobat Reader som ligger i tar.gz-arkiver, og så et andet indlæg med hvordan man skulle parkke dem ud og kompilere dem med gcc.. Men den kunne ikke genkende arkiverne. Den sagde at de ikke var gyldige! Der var også en anden der skrev noget med en nemmere måde, noget der hed "Ullakurt" eller "ukulele" eller noget i den stil, noget med at man skulle vælge alt muligt og så fik man en kode man skulle skrive i terminalen... Men jeg forstod INGENTING af det. Jeg har hentet min version på www.klid.dk mener jeg den hed, som iso-filer. Fandt et direkte link på Mandrakesoft's hjemmeside. Men så står der noget med source code og alt muligt som man skal vælge, fatter ingenting af det!!! Jeg hentede bare de 3 CD'er, brændte dem, og installerede dem.. Hvad skal jeg så gøre derinde???
Hentede også en driver til mit grafikkort (NVIDIA GeForce 2 Pro), og den kom som .run-fil (hedder helt præcis NVIDIA-Linux-x86-1.0-6111-pkg1.run), den ANER JEG IKKE hvordan jeg starter, der sker intet når jeg dobbeltklikker på den... Hvordan virker det???
Og hvad med RPM-filer, som man også finder til download mange steder på nettet?

4. Hvad med antivirus/firewall? Jeg har ikke valgt deres egen "Brandmur" til under installationen. Skal jeg slå den til? Eller findes der en rigtig firewall som er bedre til den?

5. Hvordan virker WINE (hvis det er det det hedder)? Har hørt noget om at det skulle være en Windows-emulator, men hvordan virker den? Bruger man den fra "Kør kommando" eller i Terminalen? Og hvordan bruger man kommandolinjen og alt det der??? Hvis jeg fx vil starte et program fra et af mine andre drev jeg har windows på? Skriver jeg så bare "wine file:/mnt/win_d/fil.exe" i Kør kommando eller hvad??? ja jeg ved godt at man ikke gør lige præcis sådan, men skriv det i tidligere-skod-windows-bruger-sprog, tak! :)

Ved godt at mine spørgsmål lyder langt ude, men jeg kommer lige fra Windows XP! (Fik linux i går aftes)
Håber 200 points er nok. (Fordeler dem selvfølgelig!)
Avatar billede dextor Nybegynder
30. august 2004 - 15:47 #1
Et par rettelser:

spm.nr. 3: Mener selvfølgelig at den ikke kan kende arkiverne, altså så jeg ikke kan pakke dem ud! Jeg er slet ikke nået til det med at kompilere dem endnu...

spm.nr. 5: Har også hørt om noget der hedder VMWare. Skal jeg bruge det i stedet for WINE, og er det godt? (glemte at skrive det med)

På forhånd tak!
Avatar billede xodeus Novice
30. august 2004 - 16:00 #2
Delvis besvarelse:
#1: Du skal taste adgangskoden til din tegnebog, for at få adgang til de koder der er gemt i den! Det er sikkerhedmæssigt sådan skruet sammen.

#2: Dette sker for det meste for folk uden router. Det sker også for mig! Det er nu mest fordi din DHCPd opsætning ikke er helt ordentlig. Bare lad din mandrake starte op og den skal nok få fat på IP'en fra udbyderen inden for kort tid. Det går nemlig også an på hvor lang lease tid du har på centralen.

#3: Den nemmeste måde er at bruge apt-get eller urpmi til mandrake.
Du kan læse mere her:
http://urpmi.org/easyurpmi/index.php
http://www.linux-mandrake.com/cooker/urpmi.html
http://www.klid.dk/sw/apt-get.txt

#4: Der er ikke decideret linux virusser endnu, der kan ødelægge dit system. Dog skal man altiod beskytte sig mod virus. Start din package manager og søg efter virus, eller søg med apt-get:
# apt-get update
# apt-cache virus
så får du en liste af virus relaterede pakker og kan derefter installere en virus scanner blot ved at skrive
# apt-get install <pakkenavn>
Det er ellers en god ide at slå den indbyggede brandmur til da de benytter sig af iptables som er en god beskyttelse.

#5:
Du skal hente et konfigurationsværktøj der hedder winesetuptk med apt-get eller urpmi.
derefter kører du winesetuptk for at lave din egen opsætning. Nu kan du bare installere. Du kan fx installere Internet explorer for at kører diverse netbanker. Du kan se hvilke programmer wine understøtter på Frank's Corner.
http://frankscorner.org/
Avatar billede xodeus Novice
30. august 2004 - 16:01 #3
5 wine er en windows program emulator.
vmware er en PC emulator. dvs du kan lave en helæ windows installation deri.
Avatar billede dextor Nybegynder
30. august 2004 - 16:15 #4
Jamen hvordan gør jeg med urpla og agt-get??? Fatter ikke hvordan jeg gør med urpla, så jeg prøvede med agt-get... Men den RPM fil kan ikke installeres. Det er der ingen af dem der kan. I terminalen gad den slet ikke, inde i Linux manglede den nogle pakker og spurgte om jeg var enig om noget.. Men jeg valgte Red Hat Fedora, for det var den nyeste. Skulle jeg have hentet den til Red Hat bare?
Avatar billede dextor Nybegynder
30. august 2004 - 17:07 #5
bash: urpmi.addmedia: command not found

HVER ENESTE GANG JEG GØR DET SOM URPLI SIGER JEG SKAL GØRE!!!!!!!!!!!
Avatar billede dextor Nybegynder
30. august 2004 - 17:07 #6
urpma*
Avatar billede dextor Nybegynder
30. august 2004 - 17:07 #7
urpmi* sorry jeg må snart lære det
Avatar billede jangb Nybegynder
12. oktober 2004 - 10:21 #8
urpmi: kører du som "dig selv" eller som root?
prov at skrive:
# su
Password: <skriv dit password her>
$ urpmi <blablabla>

(PS! "#" svarer til "C:\>" som alm. bruger, "$" er det samme for root-bruger; så kan du se dine rettigheder i terminalen.)