Avatar billede myllesen Nybegynder
30. august 2004 - 13:10 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Tvungen ny linie i XML

Hvordan laver man et tvungent linieskift i XML? (CR/LF)
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2004 - 21:14 #1
Det afhænger lidt af hvad din XML skal bruges til, men du kan gøre 2 forskellige ting for at bevare whitespace indhold i et element:

1. Tilføj en "xml:space" attribut med værdien "preserve"
2. Wrap indholdet i en CDATA Section

Eksempler:

<kode xml:space="preserve">
var f=1000;
</kode>

<kode><![CDATA[
var f=1000;
]]></kode>

/CS
Avatar billede myllesen Nybegynder
30. august 2004 - 21:37 #2
Det må jeg prøve. Men hvorfor skal det være så svært?
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2004 - 21:54 #3
Det er ikke nødvendigvis "svært" - men XML har jo ingen predefinerede elementer som f.eks. HTML, der bestemmer om whitespace er "vigtig" eller ubetydelig; XML er ren data.

/CS
Avatar billede myllesen Nybegynder
31. august 2004 - 10:01 #4
Øhm, jeg kommer i tvivl om jeg har forklaret spørgsmålet godt nok. Jeg skal have delt en tekstlinie på et bestemt sted - det har vel ikke noget med whitespace at gøre?

For exempel:

<title abbrev="Titel">
Denne tekst skal deles sådan her...</title>

|
v

Denne tekst skal
deles sådan her...
Avatar billede janegil Nybegynder
31. august 2004 - 10:18 #5
Et X.css som spesifiserer
linie {display: block}

Bruke dette CSS ved å deklarere
<?xml-stylesheet href="X.css" type="text/css"?>

og kode
<title abbrev="Titel">
<linie>Denne tekst skal</linie>
<linie>deles sådan her...</linie>
</title>

Hvis de to linjene alltid skal skrives som to linjer, så er de to separate objekter, og det virker rimelig å kode dem som to XML-elementer. Synes jeg.

Og hvis de en dag skal på samme linje, endrer du stilarket til
linie {display: inline}
uten å gjøre endringer i selve XML'en.

Se fx http://heima.olivant.fo/~styrheim/xml/sql/pecking-order.xml
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2004 - 10:26 #6
Jeg vil give janegil ret i at du burde dele din XML i 2 <linie> elementer hvis det er den tilsigtede effekt. Du er jo nødt til at fortælle "efterbehandleren" (XSLT eller hvad der nu bruges) hvor det linieskift skal være - enten vha. whitespace (dvs. et hard-coded linieskft) eller vha. f.eks. <linie> elementer el .lign.

/CS
Avatar billede myllesen Nybegynder
31. august 2004 - 11:43 #7
OK, jeg er vanskelig ;-) Jeg vil gerne have en løsning der ikke forudsætter andre filer (fx X.css).

De første forslag fra greystate virkede ikke. Ingen effekt.
Avatar billede janegil Nybegynder
31. august 2004 - 11:53 #8
Kan du bruke <br xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" /> ?

Den vil ikke gi en generelt linjeskift, men burde gi det i en HTML-browser.
Avatar billede myllesen Nybegynder
31. august 2004 - 12:14 #9
Nope, det skal fungere uden en browser.
Avatar billede janegil Nybegynder
31. august 2004 - 12:58 #10
Hvis du vil ha CR/LF i selve XML'en, er det enkelt nok: &#x000A; for line feed, og &#x000D; for carriage return. Du kan også bruke entertasten i de fleste editorer.

I en HTML-browser vil dette vises som whitespace, dvs som mellomrom eller ny linje, avhengig av situasjonen.

Men hvis du ikke bruker browser, hva bruker du så, for å se om noe virker?