Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
29. august 2004 - 21:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Det bedste Database design

Jeg sidder og roder med et projekt  i php og MySQL. Php'en sidder lige i øjet, dog kan jeg ikke helt finde ud af hvad der er det mest hesigtsmæssige mht MySQL databasen.

Jeg skal lave et regnskab til forskellige begivenheder der sker for en forening. Her skal kassen tælles op, varelager tælles og der skal være mulighed for at skrive en kommentar til dagens resultat.

Nu giver det så flere muligheder for databasedesign:
- en løsning kunne være at splitte varelageroptælling, kasseoptælling, og kommentarer op i hver sin tabel

- en anden løsning kunne være at alt data blev bevaret i en tabel

- en tredje løsning kunne være at der blev oprettet en tabel for hvert regnskab

men hvilken løsning vil være den smarteste/korrekte/hurtigste ?

er der andre løsninger i MySQL ?
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
29. august 2004 - 21:02 #1
Hvordan vil I gøre det

- tak for hjælpen
Avatar billede detox Nybegynder
29. august 2004 - 22:14 #2
Jeg vil mene løsning nr.: 1 vil være den bedste og mest fleksible. Evt. nr.: 2 alt efter hvordan du vælger at gribe det an og hvilke oplysninger du mere præcis vil gemme, men den er straks mindre flexibel. Under ingen omstændigheder nr.: 3.
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
29. august 2004 - 22:38 #3
Hvordan ville du lave det ? Og hvorfor er det en dårlig ide at lave en tabel for hvert regnskab ?
Avatar billede detox Nybegynder
29. august 2004 - 22:55 #4
Det kommer helt an på hvilke oplysninger du mere præcist vil gemme og hvad du ønsker at kunne lave af forespørgsler.
Det er en dårlig ide med en tabel til hvert regnskab fordi det vil give en uendelig mængde tabeller, som det vil være svært at bruge til noget fornuftigt. Og hele ideen med en relationel database vil gå tabt.
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
07. september 2004 - 20:36 #5
smid svar detox, så får du points.... jeg har lavet systemet efter flere forskellige tabeller, og det kører mesterligt

tak for hjælpen.
Avatar billede detox Nybegynder
08. september 2004 - 08:34 #6
Velbekommen.
Avatar billede morteeart Nybegynder
08. september 2004 - 08:35 #7
ville nok have så meget data som muligt i samme tabel, da det giver den nemmeste måde at få data'erne til at arbejde sammen.