Avatar billede mik28 Seniormester
29. august 2004 - 12:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

gøre en boks gennemsigtig

Hvis jeg har en boks som ser således ud. Kan jeg gøre en gennemsigtigt sådan at man ser det som er defineret i .body

.boks1{
position:absolute;
background-color: #bbbbbb;
margin-top: 0px;
margin-left: 0px;
height:100%;
width:150px;
z-index: 1;

}
Avatar billede kasperbc Nybegynder
29. august 2004 - 12:42 #1
Hej er det noget i den her stil du mener <body bgcolor=transparent>
Avatar billede htm Nybegynder
29. august 2004 - 12:48 #2
http://www.domedia.org/oveklykken/css-transparency.php

Det er disse linier du skal bruge:

filter:alpha(opacity=50);
-moz-opacity:0.5;
opacity: 0.5;
Avatar billede htm Nybegynder
29. august 2004 - 12:49 #3
så er den 50% transparent - du kan også lave den 100% transparent - ved at ændre tallene til 100 og 1.0
Avatar billede websurfer Nybegynder
29. august 2004 - 12:49 #4
Kan du ikke bare fjerne background-color: #bbbbbb;
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2004 - 15:38 #5
Denne her virker i både IE og Opera og Mozila, og er den korrekte:

.boks1 {
position: absolute;
background-color: transparent;
margin-top: 0px;
margin-left: 0px;
height: 100%;
width: 150px;
z-index: 1;  }

htm:
De koder du fremviser, virker ikke i alle browsere.

kasperbc:
Du har næsten ret, men koderne kan ihvertfald ikke valideres i XHTML.
Avatar billede htm Nybegynder
29. august 2004 - 15:42 #6
extend>> Det kan godt være du har ret :-) - hvilke browsere virker det ikke i?
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2004 - 15:53 #7
Jeg VED at jeg har ret, fordi jeg selv tester mine egne ting i netop de 3 browsere.  :-)

Du behøves kun at bekymre dig om de 3 browsere (mozilla er dog en browser-type m. Firefox og Netscape), da de 3 browsere dækker mere end 99% af markedet i dag, både i DK og resten af verden.

Dog er der andre platforme af bekymre sig om: Windows, MAC, Linus og en del andre (se liste på www.fuckmicrosoft.com). Du bestemmer så selv, hvilke platforme du vil målrette dine websites imod.
Jeg selv har bestemt, at livet er for kort til andre platforme end windows. Med mindre kunden vil betale extra.  :-)
Avatar billede htm Nybegynder
29. august 2004 - 15:58 #8
extend>> Jeg tror dig skam når du siger det :) - er bar nysgerrig efter hvilke browser det ikke virker i?
Jeg har ikke selv brugt det så har ikke gidet at teste det ;) - men går udfra det er Opera du mener der ikke virker med det?
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2004 - 16:05 #9
Det virker helt perfekt med de 3 browsere: IE og Opera og Mozila.  :-)

Hvikle andre browsere det ikke virker med, aner jeg ikke. Alle de andre browsere har så forsvindende lille andel på markedet i dag, at jeg ikke gidder at bruge tid på de andre browsere.

Jeg kan på det varmeste anbefale dig at downloade og installere netop de 3 browsere (IE og Opera og Mozila), for at chekke hvordan dine websites ser ud.  :-)
Avatar billede htm Nybegynder
29. august 2004 - 16:09 #10
extend>> Nu var det nu min kode jeg mente :) - du sagde det ikke virker i alle browsere.
Jeg har skam alle browsere installeret, men har ikke haft brug for gennemsigtighed...
Avatar billede mik28 Seniormester
29. august 2004 - 19:10 #11
Okay, tak for hjælpen :-). Jeg løber bare ind i det sædvanlige problem med at gøre en Iframe gennemsigtig. Det betyder i ikke så meget, det irriterende er bare at det kun virker i IE 5.5+
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2004 - 19:23 #12
htm:
Jammen, det er jo fint nok, at du ikke har haft brug for gennemsigtighed.  :-)

mik28:
Velbekommen, og tak for points.  :-)
Men hvorfor bruger du så iframe, når den ikke opfylder dine krav? Brug CSS eller include, vil jeg anbefale dig.  :-)
Avatar billede mik28 Seniormester
29. august 2004 - 19:31 #13
Hvad er der galt med det her. Det er meningen at .boks skal have margin-top på 0 og margin-left på 0. Af en eller anden grund er den boks rykket ind både fra over og fra venstre

.boks1{
position:absolute;
background-color:#654321;
margin-top:0px;
margin-left:0px;
height:100px;
width:150px;
z-index: 1;
}

.boks2{
position:absolute;
background-color:#123456;
margin-top:0px;
margin-left:150px;
height:100px;
width:500px;
z-index:1;

padding-left:0px;
}
Avatar billede mik28 Seniormester
29. august 2004 - 19:45 #14
Det er da underligt
http://web-oasen.dk:8080/test/
Avatar billede mik28 Seniormester
29. august 2004 - 19:46 #15
Det er mig som ikke er for kvik, sorry