Avatar billede reino Nybegynder
29. august 2004 - 12:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tjek input af form

Hej

har et lille problem, skal tjekke for bestemte tegn fra en form. Dette kan gøres delvist ved:

if InStr(tlf,",")>0 then
  response.write "Fejl"
end if

Men hvis jeg nu feks også skal teste for andet en tegnet /,/ hvordan gøres dette, feks skal scriptet også tjekke for bogstaver etc. Har prøvet med nogle forskellige løkker, men uden held. Nogen der har en ide til hvordan dette gøres ?
Avatar billede mattiw Nybegynder
29. august 2004 - 15:03 #1
Hvis du bare skal tjekke om det er et telefonnummer kan du bruge funktionen isNumeric(tlf) som returnerer true/false afhængig af variablen tlf.

Ellers kan du med fordel kan benytte regexp.. Hvis du ikke har prøvet det før er det nok lidt svært at sætte sig ind i.. men det er tiden værd..

Du kan læse om regexp på msdn.
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. august 2004 - 15:36 #2
Der er flere måder at gøre det på regular expression kan helt sikkert anvendes. Der er umiddelbart to måder, enten tjek om stregen indeholder gylde tegn eller tjek om den indeholder ugyldige tegn. Det kan også laves med streng funktioner som instr her et eksempel som tjekker en streng op med en liste af gyldige karakter.:

function isNavnOk(str)
  tilladtkarakter = "abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890"
  for i = 1 to len(str)
    if InStr(1,tilladtkarakter,mid(str,i,1)) = 0 then
      isNavnOk = false
      exit function
    end if
  next
  isNavnOk = true
end function
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. august 2004 - 15:39 #3
Samme eksempel med regular expressin

Function isNavnOk(str)
    Dim ianRegEx
    Set ianRegEx = New RegExp
    ianRegEx.Pattern = "^[a-z\d]+$"
    ianRegEx.Global = True
    ianRegEx.IgnoreCase = true
    isNavnOk = ianRegEx.Test(str)
End Function
Avatar billede reino Nybegynder
30. august 2004 - 06:51 #4
hejsa, tusinde tak for tippet, det hele kører nu :), hav en god dag. Eagleeye, smider du lige et svar, brugte i 1. omgang ex.1 men sætter mig lidt mere ind i regexp, ser spændende ud :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. august 2004 - 17:24 #5
Ok, det gør jeg da gerne :)

Ja du må prøve regexp en dag :)
Avatar billede reino Nybegynder
30. august 2004 - 18:53 #6
:) Thx