Avatar billede phunky Nybegynder
28. august 2004 - 23:46 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

CPU/Motherboard problem

Min PC begyndte for kort tid siden at opføre sig underligt. Den blev langsommere og langsommere og til crashede uden kunne starte igen. Først installerede jeg et Ghost-image. men den blev ved med at crashe. Prøvede derefter flere versioner af XP. Samme resultat. Skiftede HDer og kabler. Virkede heller ikke. Skiftetede Rammen ud(den første testede OK). Virkede heller ikke. Efter at have været hele rækken igennem er det næsten kun en mulighed. CPuen. Eller motherboardet.
Lyder det rigtigt?.
Avatar billede nopsen Ekspert
28. august 2004 - 23:51 #1
hvis ellers du har gjort alt korrekt med hensyn til installation af windows og efterfølgende inst af alle korrekte driver, sørget for antivirus og firewall er slået til inden afhentning af diverse updates, og også prøvet med en minimumskofiguration, altså pillet alle unødvendige ting som cd-drev osv fra, så lyder det til at du har været det hele igennem og så er der ikke meget tilbage andet end cpu og bundkort.. jeg ville gå efter bundkortet som det første.
Avatar billede nopsen Ekspert
28. august 2004 - 23:52 #2
skal dog siges at strømforsyningen også kan være en årsag.
Avatar billede nopsen Ekspert
28. august 2004 - 23:54 #3
du har ikke nævnt grafikkort, har du prøvet med andet?
når den crasher, får du så en fejlmelding?
Avatar billede phunky Nybegynder
29. august 2004 - 00:02 #4
Jeg prøver netop nu med et andet grafikkort . Den crasher stadigvæk. Strømforsyningen er 1 måned gammel.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. august 2004 - 00:04 #5
ok så er der ikke mange muligheder tilbage, så jeg tror du har helt ret.
Avatar billede phunky Nybegynder
29. august 2004 - 00:08 #6
Kan man på en eller anden måde teste dette?
Avatar billede phunky Nybegynder
29. august 2004 - 00:10 #7
Hvorfor bundkort og ikke CPU?
Avatar billede nopsen Ekspert
29. august 2004 - 00:14 #8
fordi det er min erfaring at den type fejl skyldes bundkortet i de fleste tilfælde, derfor ville jeg gå efter det som det første, jeg udelukker slf ikke at det kan være cpu'en.
har du forøvrigt tjekket temperaturen på systemet?
Avatar billede nopsen Ekspert
29. august 2004 - 00:15 #9
ikke uden avanceret udstyr, så den eneste måde du kan tjekke det på er at udskifte en af delene, eller sætte cætte cpu'en på et andet system for at konstatere om den også er ustabil der.
Avatar billede phunky Nybegynder
29. august 2004 - 00:17 #10
Temp er ok. Ca. 50 grader CPU og 40 for resten.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. august 2004 - 00:18 #11
har du også kørt test på de harddiske du har brugt?
Avatar billede phunky Nybegynder
29. august 2004 - 00:20 #12
Jeg har testet begge to grundigt(powermax, maxtor-utility). Og har low-level formateret den ene.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. august 2004 - 00:21 #13
ok det lyder til at du har styr på på, så der er ikke andre muligheder tilbage end ovenstående desværre.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. august 2004 - 00:21 #14
ved ikke hvad der går galr med mine pølsefingre i dag :)
Avatar billede phunky Nybegynder
29. august 2004 - 00:23 #15
Jer er temmelig ny her(bor i Holland). Hvordan giver jeg points til dig? Kan ikke finde det.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. august 2004 - 00:23 #16
her kommer et svar, så skal du bare markere mit navn og trykke accepter
Avatar billede phunky Nybegynder
29. august 2004 - 00:24 #17
Det underlige er at den kører ok i dos-mode?
Avatar billede nopsen Ekspert
29. august 2004 - 00:25 #18
nej ikke så underligt, for i dos bruger du langt fra alle de ressourcer der er på dit bundkort.
Avatar billede nopsen Ekspert
29. august 2004 - 00:26 #19
takker og held og lykke med det :)
Avatar billede phunky Nybegynder
29. august 2004 - 00:42 #20
Takker også. Er blevet en del klogere.